Menu

 

 

Tijdperk II (1926 tot 1945)

   
 

Periode IIa (1926-1931)

1926 Ontstaan van de NMBSW - SNCFB (Logo BSM-CFB) (wet van 23-07-1926 en KB van 7-08-1926)  (Oprichten NMBS)
1926 De groene kleur "Braunschweig" vervangt de bruine kleur op de rijtuigen
   
1930 BSM-CFB opschrift wordt geplaatst op de rijtuigen en de wagons
1930 Overname van de maatschappij Gent - Terneuzen
1930 In dienst nemen van de eerste Sentinel stoomwagens (stoom- en mechanische spoorauto's)
1930 Bouw eerste drie motorwagens type 600.01 - 600.03 door EVA (Berlijn)
1930 Leveren drie stoommotorrijtuigen S1 - S3 (vanaf 1933 type 500.01 - 500.03) (door Sentinel, Shrewbury, UK)
1930 In dienst nemen type 5 (†1953)
1930 Toepassen van de donkergroene livrei met zwarte randen (ondermeer ketelbanden) en oranje gekleurde biesjes. Frame en wielen in het zwart met rode rand op voetplaat en bufferbalk. Op tender, cabine en cilinderblokken worden de rode biesjes vervangen door oranje. (zie ook schildering 1900). Einde van de chocoladekleur (1932)
1930 Overname maatschappij Gent-Terneuzen
   
1931 Nummering met 3 of 4 cijfers voor de stoomlocomotieven en nieuwe indeling in type nummer
1931 Invoeren van een eenvormige nummering van het rollend materieel
1931 Afschaffen lettercode op het machinistenhuis voor de toelaatbare belasting op stoomlocomotieven
1931 Bouw van Franco locomotief 0-6-2+2-4-2-4-2+2-6-0 (gedemonteerd in 1935)
1931 Verdwijnen van de ovalen registratieplaten op de tenders
1931 In dienst nemen van de eerste diesel motorstellen
1931 In dienst nemen van de eerste metalen rijtuigen I1
   
 

Periode IIb (1932-1939)

1932 Invoeren van de tweekleurengroen (lichtgroen/donkergroen) met wit dak op eerste prototypes I1-rijtuigen
1932 Invoeren van de nieuwe nummering voor de metalen rijtuigen
1932 In gebruik nemen van de eerste L-rijtuigen (1932 - 1935)
1932 Levering prototype motorwagen type 650 (gebouwd door DEVA Zweden)
1932 Eerste lichtseinen tussen Charleroi en Namen
   
1933 In dienst nemen van de eerste K1-rijtuigen (1933 - 1934)
1933 Levering prototype stoommotorwagen type 501(gebouwd door Sentinel, Shrewbury, UK) (schrapping 1945)
1933 Bouw 14 motorwagen type 601 door La Brugoise-Nicaise et Delcuve in La Louvière (schrapping 1962)
   
1934 Vervangen van de witte dak-kleur door zwart
1934 Toepassen van de livrei lichtblauw/beige op motorstellen en toekomstige motorstellen
1934 Vervangen van de tot nu toe gebruikte rechte cijfers door ronde cijfers Amerikaanse stijl
1934 In dienst nemen eerste motorstel type 652.01 (ex 651.01 en 655.01) gebouwd door Brugoise te Nivelles (schrapping 1958)
1934 Bouw prototype motorwagen type 602 door La Brugoise-Nicaise et Delcuve in La Louvière (schrapping 1946)
1934 Bouw prototype motorwagen type 603 door Ateliers de la Dyle in Leuven (uit dienst 1940)
1934 Bouw motorwagen type 604 door Ganz in Budapast (schrapping 1946)
1934 Bouw motorwagen type 651.01 La Brugoise-Nicaise et Delcuve in La Louvière (schrapping 1956)
1934 Eerste ontwerp van het B-monogram door J. De Roy (nav een wedstrijd)
   
1935 In gebruik nemen van de eerste M1-rijtuigen (1934-1938)
1935 Eerste elektrische Lijn 25 Brussel-Noord - Mechelen - Antwerpen-Centraal
1935 In dienst nemen van het eerste vierdelige elektrische motorstel AM35 (uit dienst: 1962)
1935 In dienst nemen type 1zonder biesjes of gekleurde ketelbanden (aantal: 15 in 1935 + 20 in 1938, 1962)
1935 In dienst nemen type 35 (1951)
1935 Vervangen van oranje gekleurde biesjes (1930) door gemsleer gekleurde biesjes op de stoomlocomotieven (1935 - 1955). De zwarte biesjes blijven behouden (zie schildering 1900)
1935 Bouw van prototype stoommotorwagen type 502 door Ateliers Métallurgiques te Nivelles (schrapping 1946)
1935 Bouw prototype motorwagens 605.01 door Les Usines de Braine-le-Comte (schrapping 1946)
   
1936 Gebruiken van het B monogram
1936 In gebruik nemen van het eerste driedelig dieselelektrisch stel voor grote snelheden (1936).
1936 Bouw prototype motorwagen type 606.01 door Baume & Marpant uit Morlanwelz (schrapping 1962)
1936 Bouw prototype motorwagen type 607.01 door FUF de Haine-St-Pierre (schrapping 1946)
1936 Bestellen twee motorwagens door Nord Belge A1 en A2 (later type 602 en 610) bij Ganz in Budapest (schrapping 1954)
1936 Toevoegen twee rijtuigen aan de vierdelige motorstellen AM35
   
1937 Vervangen van het lichtblauw/beige livrei van de diesel / elektrische motorstellen door koningsblauw/beige
1937 De Franse motorstellen TAR verzekeren dagelijks de verbinding Parijs-Brussel en Parijs-Luik Guillemins (mei 1937)
   
1938 Wijzigen van de benaming NMBSW / SNCFB naar NMBS / SNCB
   
1939 In dienst nemen type 12 (aantal: 6) (29 juli1962) zonder biesjes of gekleurde ketelbanden maar met gemsleer gekleurde horizontale sierbanden
1939 Blauwe wimpel: wereldrecord snelste reizigers stoomtrein type 1202 tegen 165km/u (12 juni 1939) De blauwe wimpel is nooit officieel toegekend omdat de recordpoging niet in reguliere dienst gevestigd werd.
1939 Einde van de toepassing RIC – RIV (wegens de oorlog)
1939 In dienst nemen van 56 motorwagens type 622 (in 1941: type 550 en 551) (in 1947: type 551)
1939 In dienst nemen 6 motorwagens type 608.01 - 608.06 (schrapping 1967)
1939 In dienst nemen van 6 motorwagens type 609 (1942: type 552)
1939 Bouw twaalf motorwagens type 652.10 - 652.22 (in 1946 type 620) door Usines de Braine-le-Comte (schrapping juli 1968)
1939 Bouw drie motorwagens type 653 door Brugoise (schrapping onbekend)
1939 Bouw drie motorwagens type 654 door Baume et Marpant (schrapping februari 1966)
1939 Bouw motorwagen type 655 door Baume et Marpant (schrapping augustus 1965)
1939 Bouw motorwagen type 656 door Baume et Marpant (schrapping juli 1945)
1939 Bouw zes motorwagens type 653.1 (later type 670) door Brugoise en AFB (schrapping 1966)
1939
Bouw 8 motorstellen AM39  (228.001-228. 008, later 001 - 008) BAB-BD (uit dienst: 1978)
   
 

Periode IIc (1940-1945)

1940 Overname van de maatschappij Nord Belge (10 mei 1940)
1940 Overnemen locomotieven Nord Belge: type 77 (1948) en type 92 (Nord 180 unités, 1949), type 89 (NB 631-636, Nord 040 TA, 1949), type 87 (ex NB 128 en 131), type 22 (NB 321-330, 334-345, 351-362, 1950), type 24 (Revolver NB 51-64, 1953), type 94 (NB 381-386, Nord 232TA, 1951), type 48 (NB 421-455, Nord 140A, 1952), type 99 (Nord 050 TD, 1957), type 76 (NB 701-710, ROD Mac Donalds, 1948), type 49 (NB 81-85, ex Badense VIb 2-6-2, 1948), type 91 (NB 681-686, ex Badense klasse Xb 0-8-0,1949 ), type 95 (NB 91-93, ex Pruisische T12, later type 96, 1956), type 74 (NB781-785, ex G71, later type 71), type 75 (ex G7², later type 72, 1950), type 23 (Ravachol NB 1-5, niet in dienst genomen)
1940 In gebruik nemen van zes W-restaurant rijtuigen (Wagon Lits) (1940 - 1943)
1941 In dienst nemen type 78 (SNCF 040 D, ex G81), type 2 (SNCF 140 B, ex Perching), type 3 (SNCF Nord 140 C), type 4 (SNCF Sud Est 140 G)
1942 In dienst nemen type 68 (SNCF Sud-Quest 141 TB) voor 6 maanden, type 70 (SNCF Sud-Est 040 TB)
1942 In dienst nemen van 50 motorwagen type 553.01-25 en type 554.01-25 (later 1947 553.01 -50) (later 1971 reeks 49)
1943 Type 13 en 23 (SNCF Est 230 A), type 78 (SNCF 040 D, ex G81)
1944 Inzet locomotieven van de British War Departement (0-6-0 T, 2-8-0, 2-10-0) en U.S. Army Transportation Corps (0-6-0 T, 2-8-0) (okt 1944)
1944 In dienst nemen van het type 25 (1959) zonder biesjes of gekleurde ketelbanden
1944 Overname Duitse locomotieven als: type 29 (2 x BR 56, ex G8², type 82 in 1946), type 34 (2 x BR 58, ex G12, type 83 in 1946), type 39 (1 x BR 39, ex P10, type 67 in 1946), type 59 (1 x ex BR 89), type 64 (1 x ex BR 38, P8), type 81 (13 x ex BR55), type 90 (10 x ex BR 57, G10, 1953), type 28 (3 ex BR 52 mdt kondenstender, later type 27), type 25 (11 ex BR 50UK)
1945 In dienst nemen van het type 26 zonder biesjes of gekleurde ketelbanden (1963)
1945 Invoering van het monogram B op de internationale rijtuigen
1945 Opeisen van het in België achtergebleven Duitse materieel
1945 Schilderen van de nummers op de stomers in bleekgeel (chamois) in een zwart ovaal
1945 Schilderen van de uitholling van de koppelstangen en de boorden van de voetplaat in het rood
1945 Schrappen van prototype stoommotorwagen type 501 na bombardement in 1944 (uit 1933)
1945 Schrappen type 656 (juli 1945) (uit 1939)
1945 Schrappen prototype motorwagen type 
 

Tijdperk III (1946 tot 1971)

   
 

Periode IIIa (1946-1956)

1946 In dienst nemen type 29 (1966) zonder biesjes of gekleurde ketelbanden
1946 Hernummeren met 5 cijfers van het tractiematerieel, met een punt tussen de eerste twee cijfers en de rest
1946 Indeling met typeaanduiding van Belgisch goederenmateriaal
1946 Toepassen van een coherent nummerstelsel op de rijtuigen ex-DR
1946 Toepassen van de tweekleurige groene livrei op de motorstellen
1946 Schrappen van laatste stoommotorwagen type 500.03
1946 Schrappen prototype stoommotorwagen type 502  (uit 1935)
1946 Schrappen prototype motorwagen type 602 (uit 1934)
1946 Schrappen motorrijtuig type 604 (uit 1934)
1946 Schrappen prototype motorwagens 605.01 (uit 1935)
1946 Schrappen prototype motorwagen type 607.01 (uit 1936)
1946 Bouw motorstel AM46 ((228.009, later 009) AB+BD (uit dienst: onbekend)
   
1947  
   
1948 Hernemen van RIC - RIV
1948 Overname van de privé maatschappij Compagnie de Chimay (1 feb 1948) en overname locomotieven 781 - 785 (ex G71) als type 71
1948 Overname van de exploitatie van de spoorlijn Mechelen-Terneuzen (maatschappij overgenomen in 1930)  (19 jan 1948). Overname locomotieven 7951, 7954, 7955 als type 46
1948 Oprichten van CIRI (Commission Internationale de Recensement et d'indentification de matériel férroviaire). Door westerse spoormaatschappijen opgericht voor inventarisatie vreemd materieel op eigen net.
1948 Het NMBS-netwerk is met een lengte van 5.034 km het dichtste ter wereld
   
1949 In dienst nemen van de eerste elektrisch locomotieven type 101 (later reeks 29 - uit 1984)
1949 In dienst nemen prototypes type 121 (december 1949) (uit januari 1967)
1949 Verschijnen van nummering met 6 cijfers op de elektrische locomotieven
1949 Elektrificatie Lijn 124 Brussel-Zuid - Charleroi-Zuid
   
1950 Repatriëren van het na de 2de wereldoorlog in België achtergebleven materieel, ook oorlogsbuit genoemd
1950 In dienst nemen prototypes type 120 (later reeks 20 en reeks 28) (1950) (uit 1998)
1950 Bouw 25 motorstellen AM50 (228.010 - 228.034, later 010 - 034) door La Brugeoise, Nicaise en Delcuve  (uit dienst: onbekend)
1950 Elektrificatie Lijn 26 baanvak Schaarbeek - Linkebeek, Lijn 27 Brussel-Noord - Mechelen - Antwerpen-Centraal, Lijn 27A baanvak Antwerpen-Centraal - Y Schijn, Lijn 27B Y Weerde - Y St-Katelijne-Waver
   
1951 Verschijnen van gele banden om de veiligheid van het tractiematerieel te verbeteren
1951 In gebruik nemen van de I2 rijtuigen 38 A2B6 en 12 C11
1951 Oprichten van de EUROP-pool tussen de DB en SNCF (1 mei 1951)
1951 Bouw motorstel AM51 (228.501, later 501 en 050) (uit dienst: onbekend)
   
1952 Inhuldigen van de Noord-Zuid verbinding in Brussel (04-10-1952)
1952 Afschaffen van eerste klasse in de binnenlandse dienst. (18 mei 1952).
1952 In dienst nemen van 20 motorwagens type 554 (later reeks 46) (1952-1953)
1952 Aanduiden ex WD 213-218 diesellocs als type 230 (later als type 231.1) (uit dienst 1966)
1952 Aanduiden exV36 als type 231.001 (uit dienst in 1967)
1952 Elektrificatie Lijn 0 Brussel-Noord - Brussel-Zuid
   
1953 Invoeren van de Europ conventie voor het goederen materieel
1953 Uitbreiden van de EUROP-pool met CFL, DSB, FS, NMBS, NS, ÖBB, EdS (Eisenbahnen des Saarlandes) en SBB (15/03/1953)
1953 Leveren en in dienst nemen K2-rijtuigen (1953 - 1954)
1953 Bouw 15 motorstellen AM53 (035-044 en 045-049) AB+BD (uit dienst: onbekend)
   
1954 In dienst nemen van het type 603 (later reeks 43) (30 februari 1954)
1954 In gebruik nemen van de eerste diesel rangeerlocomotieven (welke) ?
1954 Nummeren met 5 cijfers (met punt) op rangeerlocomotieven evolueert naar 6 cijferige nummering
1954 In gebruik nemen van de eerste lijndiesellocomotieven met tweekleurige livrei groen (of was dit 1955) ?
1954 Testen van de Amerikaanse diesel GM 1818 US Army (21 april 1954)
1954 Leveren van het type 270 (later reeks 70) (mei 1954) (uit dienst 2001)
1954 Bouw van vier prototypes M2-rijtuigen (nrs 63301 tot 63304)
1954 Leveren van het type 122 (later reeks 22) (1954)
1954 Leveren van het type 604 (later reeks 44) (8 november 1954)
1954 Bouw aanhangrijtuigen type 732
1954 Schrappen motorwagens 610.01 en 610.02 (uit 1936)
1954 Begin van de standaardisatie van het goederenwagenpark volgens de UIC-normen (1954)
1954 Leveren van de eerste loc type 201.001 (later reeks 59) (22 december 1954) (uit dienst 1988 en definitief in 2002)
1954 VT 08 van de DB verzekert eerste expressrein Saphir tussen Dortmund en Oostende (23 mei 1954). De livrei is rood en zwart
1954 Bouw 79 motorstellen AM54 (228.050 - 228.128, later 050 - 128) AB+BD ((uit dienst: onbekend)
1954 Elektrificatie Lijn 36 baanvak Brussel-Noord - Leuven, Lijn 50 baanvak Aalst - Denderleeuw, Lijn 50A Brussel-Zuid - Oostende, Lijn 51 baanvak Brugge - Blankenberge
   
1955 In dienst nemen van het type 602 als SABENA motorwagen (later reeks 43) (11 januari 1955)
1955 In dienst nemen verbinding Brussel-Centraal en Station Melsbroek (22 mei 1955) (Brussel-Luchthaven 29 mei 1960, en Brussel-Nationale-Luchthaven 27 mei 1979)
1955 Leveren eerste type 202 (later reeks 52) (maart 1955) ? (uit dienst 2003)
1955 Leveren eerste type 203 (later reeks 53) (29-04-1955) ?
1955 Leveren van het type 605 (later reeks 45) (30 april 1955)
1955 Berekenen vermogen door nieuwe formule UIC (fiche nr 630) (15 maart 1955)
1955 Bouw van 10 aanhangrijtuigen type 734
1955 Leveren en in dienst nemen 20 R-rijtuigen
1955 Leveren van de eerste loc type 250.0 (later reeks 84) (uit dienst 2005)
1955 Verschijnen van nummering met 6 cijfers op de diesellocomotieven
1955 De sierstrepen op de stoomloc type 12 worden geel
1955 Invoeren gele nummering op de locomotieven
1955 Weglaten of vervangen van de gemsleer gekleurde biezen op de stoomlocomotieven
1955 Toepassen van de uniforme groene livrei op de personenrijtuigen (afschaffen van twee tinten groen (juni 1955)
1955 Toepassen van de uniforme groene livrei op de elektrische motorstellen
1955 Toevoeging van de gele band die de 2de klasse aanduidt (januari 1955)
1955 Leveren en in dienst nemen eerste loc type 123 (21 november 1955) (later reeks 23) (1955-1957)
1955 Start herschilderen van het goederen materieel in bruin (voordien groen)
1955 Uit dienst nemen van de motorwagen type 600.02
1955 Bouw 38 motorstellen AM55 (228.502 - 228.539, later 502 - 539) B+ABD (uit dienst: onbekend)
1955 Elektrificatie - Lijn 28 Schaarbeek - Brussel-Zuid, Lijn 36 baanvak Leuven - Luik-Guillemins, Lijn 51A Brugge - Zeebrugge
   
 

Periode IIIb  (1956-1964)

1956 Algemene afschaffing van 1ste klas voor internationale treinen (3 juni 1956)
1956 Declasseren (opwaarderen) van tweede en derde klasse naar eerste en tweede klasse (3 juni 1956)
1956 Afwerken elektrificatie van de lijn Parijs-Brussel en oprichting van de Benelux verbinding
1956 Leveren van dubbele elektrische motorstellen met roestvrij stalen kast volgens het Budd procedé AM56 (228.129 - 228.150, later 129 - 150) AB+BD (uit dienst: onbekend)
1956 Oprichten van Railtour met 4 reisbureaus
1956 Eerste autoslaaptrein in Europa tussen Oostende - München
1956 Overgang naar 7 cijfers voor de nummering van de goederenwagen
1956 De gele nummering met ronde (Amerikaanse) cijfers van goederenwagens wordt wit met rechte cijfers
1956 Eerste Auto-Couchette-Express (30 juni 1956) tussen Oostende en München (30 juni 1956)
1956 Schrappen motorwagen type 651.01 (uit 1934)
1956 Leveren type 272 (later reeks 72) (? 1956) (uit dienst 1985)
1956 Leveren type 252.0 (later reeks 85) (? 1956) (uit dienst 2002)
1956 Leveren type 253 (later reeks 83) (? 1956) (uit dienst ?
1956 Leveren type 271 (later reeks 71) ((30 juni 1956) (uit dienst 1980)
1956 Leveren en in dienst nemen van 100 K3-rijtuigen (1956 - 1958)
1956 In dienst nemen elektrificatie lijn Brussel-Luxemburg
1956 Elektrificatie Lijn 50 baanvak Gent-St-Pieters - Y Ledeberg, Lijn 53 baanvak Mechelen - Leuven, Lijn 130 baanvak Namen,  Jemeppe-Sur-Sambre, Lijn 139 baanvak Waver - Ottignies, Lijn 144 Gembloux - Jemeppe-Sur-Sambre, Lijn 161 Schaarbeek - Namen, Lijn 162 Namen - Sterpenich (- Luxemburg)
   
1957 Start van de TEE verbindingen (2 juni 1957) 
1957 Verschijnen van de TEE livrei rood en beige (crème) met gebruik van Franse RGP motorstellen (tot 1965) (2 juni 1957)
1957 De VT 08 van de DB verzorgt de eerste TEE dienst. De livrei is rood en zwart
1957 In dienst nemen van de treinstellen 'Benelux type 57' in blauwe NS livrei met gele band
1957 Inzet van de SNCF TEE RGP motorstellen X2771 - X2781 (tot 1965) (2 juni 1957)
1957 Start van de Beneluxdiensten met Benelux Hondekop
1957 In dienst nemen van type 204 (25-01-1957) (uit dienst 2003)
1957 In gebruik nemen van 12 tweespanningslocs type 122.2 (122.201 - 122.212) (1956-1957)
1957 Oprichten van de vereniging Eurofima
1957 VT 11.5 van de DB vervangt de VT 08 als TEE Saphir
1957 In dienst nemen van het type 630.001 (later reeks 40)
1957 Elektrificatie Lijn 12 Antwerpen-Centraal - Essen - Roosendaal, Lijn 139 baanvak Leuven - Waver
1957 Eerste autoslaaptrein Oostende - München
   
1958 Monteren van dempers op de schoorsteen bij sommige types stoomlocomotieven
1958 123.083 naar 124.001 (later reeks 24) na inbouw nieuwe elektrische installatie en overbrenging (1958). In dienst 1959
1958 Wereldtentoonstelling Expo 58 op de Heizel in Brussel
1958 Vervangen van de VT 08 door de in dienst neming van Duitse VT 115 treinstellen (tot in 1979)
1958 Uit dienst nemen eerste motorstel type 652.01 (ex 651.01 en 655.01) (uit 1934)
   
1959 Laatste rit stoomloc type 10 (23 januari 1959)
1959 Leveren en in dienst nemen van 620 M2 rijtuigen (bestellingen 1958 - 1960)
1959 Bouw prototype M3
1959 Ombouw 123.083 naar 124.001
1959 Elektrificatie Lijn 130 baanvak Jemeppe-Sur-Sambre - Charleroi-Zuid
   
1960 In dienst nemen van de type 125 (1960-1961) (later reeks 2501-2522)
1960 Leveren en in gebruik nemen van de M3-rijtuigen (1960-1962)
1960 Leveren en in gebruik nemen van de 40 I3-rijtuigen
1960 Leveren type 260 (later reeks 80) (? 1960) (uit dienst 2002)
1960 In dienst nemen van het type 232 (later reeks 92) (juni 1960) (uit dienst 2001)
1960 Levering type 252.1 (later reeks 84 8461-8470) (oktober 1960) (uit dienst 2005)
1960 Bouw prototype I4-rijtuig
1960 In dienst nemen medisch rijtuig ex M1c (42 087)
1960 In dienst nemen meetrijtuig (ex A tussenrijtuig AM35)
1960 Elektrificatie Lijn 21 Landen - Hasselt
   
1961 Eerste TEEM verbinding (TEE goederen)
1961 Officieel buiten dienst stellen van houten rijtuigen
1961 In dienst nemen type 230 (1 april 1961) (230.01 - 230.10 - later reeks 90 (1971) en reeks 91 (vanaf 1976) - uit dienst 2003)
1961 Testen prototype type 261 (later reeks 81) (april 1960) (einde 1975)
1961 In dienst nemen van de eerste loc type 205.001 (later reeks 55) (26 mei 1961) (uit dienst 2009)
1961 In gebruik nemen eerste prototypes type 212.001 en 212.101 (later reeks 62/63) (? 1961)
1961 In dienst nemen van de zes prototypes type 210.001-210.006 (later reeks 6001 - 6006) (juni 1961) (uit dienst 1988)
1961 In dienst nemen van het zes locs type 140 (later type 125.100 en reeks 25) (1961)
1961 In dienst nemen van de eerste loc type 200.001 (later reeks 51) (30 november 1961) (uit dienst 2003)
1961 Leveren en in gebruik nemen I4-rijtuigen (1961 - 1967)
   
1962 Uitbaten van de eerste locomotieven voor meervoudige spanning- en stroomnetten, locs in staalblauw livrei
1962 Tweekleurige livrei op de één-spannings-elektrische locs wordt vervangen door de donkergroene schildering
1962 In dienst nemen eerste prototype type 211 (later reeks 64) (april 1962) (uit dienst juni 1983)
1962 Leveren type 222 (later reeks 66 en 71) (mei 1962) 
1962 Leveren eerste loc type 150 (later reeks 15) (1962-1963) ?
1962 Schrappen van de laatste twee motorwagen type 601 (in dienst1933)
1962 Schrappen prototype motorwagen type 606.01 (uit 1936)
1962 Leveren type 250.1 (later reeks 84) (december 1962) (uit dienst 2005)
1962 Bouw 60 motorstellen AM62 (228.151 - 228.210, later 151 - 210) B+ABD (uit dienst: 2013)
   
1963 Uit dienst nemen motorwagens type 552
1963 In dienst nemen type 230.1 (juli 1963) (230.101 - 230.150 - later reeks 91 - uit dienst 2003)
1963 In dienst nemen Inspectierijtuig (ex AM35)
1963 Bouw 40 motorstellen AM63 (228.211-228.250, later 211 - 250) B+ABD (uit dienst: 2013)
1963 Elektrificatie Lijn 26 Linkebeek - Halle, Lijn 96 Brussel - Quévy grens, Lijn 97 Mons - St-Ghislain
   
1964 Begin van de opknapbeurt van de kleuren van de diesels 201, de livrei wordt groen met een beetje geel
1964 Leveren en in gebruik nemen van 11 rijtuigen TEE A8 Tu
1964 Verschijnen van getrokken TEE treinstellen en van PBA-TEE rijtuigen in inox (31 mei 1964)
1964 Aanduiden van UIC nummering op het goederen materieel à loopt door tot 1968/69 (1/10/1964)
1964 Aanduiden van het goederenmateriaal met lettercode naast type aanduiding
1964 Markering met witte bol voor de letteraanduiding van elke hernummerde goederenwagen
1964 In dienst nemen van het type 210 (later reeks 60) (juni 1964) (uit dienst 1988)
1964 Leveren 5 prototypes type 126 (126.001-126.005) (later reeks 26)
1964 Elektrificatie Lijn 106 Lembeek - Clabecq, Lijn 115 Clabecq - Tubize, Lijn 130A Charleroi - Erquelinnes grens
   
1965 Uit dienst nemen van de motorwagens 551 (kleine Brossel)
1965 In dienst nemen van het prototype type 213 (later reeks 65 en 75) (maart 1965) (uit dienst ?)
1965 Uit dienst nemen type 655 uit 1939 (augustus 1965)
1965 In dienst nemen type 210 met 210.201 (ex 210.067) (later reeks 61) (6 mei 1965) (uit dienst 1988)
1965 Leveren type 262 (later reeks 82) (november 1965) (uit dienst 2010)
1965 Leveren type 273 (later reeks 73) (? 1965) (uit dienst 2009)
1965 In dienst nemen meetrijtuig (ex DR 1919)
1965 Bouw 20 motorstellen AM65 (228.251 - 228.270, later 251 - 270) B+ABD (uit dienst: 2013)
1965 De container doet zijn intrede in het goederenvervoer
   
 

Periode IIIc (1965-1970)

1966 Eerste omkeerbare trekduw treinstel met M1 rijtuigen op de lijn Verviers-Spa (25-09-1966)
  Rij verwijderen
1966 Einde stoomtractie Ath-Denderleeuw met 29.013 (20-12-1966)
1966 Eerste vierspanningsloc type 160 (reeks 16) in dienst (1966)
1966 Schrappen laatste motorwagen type 654 (uit 1939) (februari 1966)
1966 Schrappen motorwagens type 670 (ex 653.1)
1966 Elektrificatie Lijn 37 Liège - Hergenrath grens
   
1967 In gebruik nemen van de I5-rijtuigen
1967 Verdwijning van de stoomtractie met pv 209van 29 maart 1967 (20 april 1967)
1967 Inzet 64.045 (stelplaats Doornik) voor Koniklijke trein van Leopold II in Oostende (10 juni 1967)
1967 Locomotieven 140.001 -140.006 worden verbouwd tot 125.101 - 125.106 (1967-1968) later 2517 tot 2522 (1970) en 2553-2558 (1974)
1967 Ontstaan van Post motorstellen op basis van de AM 1935, livrei felrood (uit dienst: onbekend)
1967 Locomotieven 140.001 -140.006 worden verbouwd tot 125.101 - 125.106 (1967-1968)
1967 Uit dienst nemen prototypes type 121 (januari 1967) (in december 1949)
1967 Schrappen laatste motorwagens type 608 (uit 1939)
1967 Uit dienst nemen type 231.001
1967 Bouw 40 motorstellen AM66 (601-640) B+ABD (uit dienst: onbekend)
1967 Ombouw 8 vierledige motorstellen AM35 naar tweeledige poststellen (221.801 - 221.808, 1974: 951-958, 1986: 001-008) (uit dienst: onbekend)
   
1968 Omvorming van de loc 124001 voor hoge snelheidstesten en toevoeging van verschillende stroomlijn kappen
1968 Introductie van de UIC nummering op rijtuigen voor de internationale dienst
   
1969 Schrappen motorwagen type 620 (uit 1939)
1969 In dienst nemen type 126.100 (later 2606-2635) (1969-1972)
1969 Start ombouw 200.001 naar 200.101. In dienst in 1972 als 5001
   
1970 Verschijnen van een nieuwe groene livrei met gele lijnen, livrei 70 genoemd (1970 - 1980)
1970 Invoeren van nieuwe livrei rood en geel voor de motorwagens
1970 Elektrificatie Lijn 59 Antwerpen - St-Niklaas, Lijn 125 Liège - Namur
1970 Geleidelijk invoeren van dubbele frontlampen op alle locomotieven (1970 - 1980)
1970 Invoeren van nieuwe livrei rood en geel voor de motorwagens
1970 Elektrificatie Lijn Antwerpen (Berchem) - Sint-Niklaas en in gebruik nemen Kennedytunnel in Antwerpen
1970 Bouw 6 motorstellen AM70 (595-600, ex 851-856) B+ABD (uit dienst: onbekend)
1970 Bouw 22 motorstellen AM70 JH (641-664) B+ABD (uit dienst: onbekend)
1970 Elektrificatie Lijn 125 Liège - Namur