De Post neemt de trein
Met de komst van 'den ijzeren weg' in 1835 kreeg ook de post interesse in het vervoer van poststukken over het spoor. Reeds in 1837 werd het eerste contract met de spoorwegen afgesloten, wat een grote ommekeer in de behandeling van de briefwisseling met zich meebracht. Het spoorwegverkeer breidde meer en meer uit, waardoor de paardenkoets als vervoermiddel tussen grote steden geleidelijk verdween.
Het eerste spoorwegpostkantoor rijdt op 15 september 1840 op de lijn Brussel-Antwerpen. Dit initiatief wordt gevolgd door meer en meer diensten naargelang het spoorwegnet verder uitbreidt. Op 30 januari 1850 werd de nieuwe postdienst definitief opgericht bij Koninklijk Besluit. Het voorzag in de invoering van postvervoer op alle lijnen van de Staatsspoorwegen. Later zullen eveneens de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen (29 mei 1884) en verschillende stedelijke trammaatschappijen mee ingeschakeld worden in het postvervoer.
De Autonome Poststrein APT AM35
In de jaren 1950 nam het vervoer van post meer en meer uitbreiding. in zoverre dat de postdiensten niet meer bij machte waren om alle aangeboden stukken tijdens de posttreinritten te sorteren. De treinen reden immers steeds sneller en de modernere treinstellen beschikten over heel wat minder laadruimte dan de vroeger gebruikte bagagewagens. Bij de NS had men dit probleem opgelost door de ombouw van buiten dienst gesteld materieel. De Belgische posterijen namen dit idee over en begon hierover besprekingen met de NMBS op 20 november 1959.
Aanvankelijk had de post aan volledige nieuwbouw gedacht, doch de NMBS stelde voor om de oude treinstellen AM35 te verbouwen. Als gevolg
van dit voorstel vroeg de post op 15 maart 1960 aan de NMBS om geen AM35 te slopen. De vervanging van de eerste, uit 1935 stammende elektrische motorstellen AM35 werd voorzien in een beslissing van de Raad van Beheer op 29 augustus 1958. Oorspronkelijk gold de uitgestelde sloop zowel motor- en de tussenrijtuigen. Op 12 oktober 1961 werd echter beslist om alleen de motorrijtuigen te behouden en de tussenrijtuigen vrij te geven voor gebruik als dienstwagens. De motorwagens zouden worden samengevoegd om als nieuwe tweeledige poststellen dienst te doen.
In 1962 waren de plannen voor deze treinstellen klaar en reeds op 3 oktober 1962 vond een proefrit plaats op de lijn Brussel-Charleroi. Het kostenbestek opgesteld op 3 juli 1963 door de Centrale Werkplaats te Mechelen, vermeldde als basisprijs voorde verbouwing een bedrag van 6,5 miljoen Belgische frank (ongeveer 162.500 euro).
Tijdens een vergadering op 5 november 1964 werd bij de NMBS de ombouw besproken. Een hele reeks verbouwingen en aanpassingen kwam aan de orde. Omstreeks de jaarwisseling 1964 - 1965 stelde de CW Mechelen de planning van de verbouwingswerkzaamheden op. In samenwerking met de werkplaats van Schaarbeek, die instond voor de gedeeltelijke ommanteling van de rijtuigen, werden in de CW Mechelen voorbereidingen getroffen om
aan de ombouwwerken te kunnen beginnen. De aflevering van het eerste poststel werd verwacht omstreeks einde 1966. Reeds vlug bleek deze datum
te optimistisch ingeschat. Het materieel bevond zich in een veel slechtere staat dan verwacht. Bovendien konden de voorziene motoren niet langer worden weerhouden en er werd beslist dezelfde tractiemotoren te gebruiken als deze bij de stellen type 50 en 53.
NMBS - Poststel APT AM 35 en 54 (3)
951 Liege-Guillemins IMG3993 14-04-81.JPG
Poststel 951 bij het buitenrijden van Liege-Guillemins op 14-04-1981
953 Arlon IMG3521 15-04-81.JPG
APT AM 35 met nummer 953 in Arlon tijdens het overladen van de postzakken op 15-04-1981
954 08.03.84 Antwerpen-Centraal (foto Egwin De Sutter).JPG
Een zeldzame foto van het poststel 954 op 08.03.1984 in Antwerpen-Centraal (foto Egwin De Sutter).
954 Brussel-Zuid 29-09-81.JPG
Poststel 954 rijdt Brussel-Zuid binnen op 29-09-81
954 Posttreinstel SKW1.JPG
Postrein 954 op doorrit in Sint-Katelijne-Waver.
http://cooltrain.be/images/NMBS - Poststel APT AM 35 en 54/954 Posttreinstel SKW1 A1463.JPG
956 15.10.83 WET Schaarbeek (foto Egwin De Sutter).JPG
Poststel APT AM35 956 staat uit te rusten in Schaarbeek op 15.10.1983 (foto Egwin De Sutter)
951 26.07.84 Liège-Guillemins (foto Egwin De Sutter).JPG
Posttrein 951 op 26.07.1984 tijdens zijn halte in Liège-Guillemins (foto Egwin De Sutter)
De posterijen hadden een optie op alle twaalf oude stellen type AM35. Het werden er uiteindelijk acht. Op 1 december 1967 verliet het eerste
omgebouwde stel met nummer 221.801 de Centrale Werkplaats. Na de overdracht aan de posterijen kon het personeel op 1 en 2 februari 1968 met het nieuwe materiaal kennis maken te Brussel Zuid. Het duurde echter nog tot 5 maart 1968 vooraleer het treinstel aan de pers werd voorgesteld. De eerste officiële proefrit liep tussen Brussel en Luxembourg. Naarmate de overige stellen werden afgewerkt kwamen ook Gent, Oostende, Liège en Hasselt bij verdere proefritten aan de beurt. Vanaf 23 april 1968 kwam het eerste treinstel 221.801 in geregelde dienst tussen Luxemburg + Jemelle - Namen - Brussel. Op 24 juni 1968 waren er vier stellen in dienst (221.801, 221.802, 221.803 (reserve) en 221.804 op de as naar Luxemburg. Op 4 augustus kwamen er twee nieuwe verbindingen bij, één Gent - Brussel - Gent en naar Oostende (werd in Gent gekoppeld aan het stel naar Brussel).
Op 7 maart 1968 sloten de spoorwegen en de posterijen een overeenkomst betreffende het onderhoud en de herstelling van de stellen. Op 15 maart 1968 gebeurde dit eveneens m.b.t. de besturing, het gebruik en de exploitatie. Een overeenkomst met de CFL omtrent het rijden op het Luxemburgse net kwam tot stand op 31 januari 1969.
Sinds 1971 wordt aan boord geen post meer gesorteerd. De lading wordt nog wel begeleid door postpersoneel. Door geen post meer te sorteren kan het materiaal veel intensiever ingezet worden. Tegelijk wordt nog steeds veel post vervoerd door gewone reizigerstreinen.
In mei 1971 rijden er autonome posttreinen tussen Brussel - Luxembourg, Brussel - Gent, Brussel -Jemelle, Brussel - Oostende en Gent - Antwerpen.
Op 1 maart 1980 wordt de dienst uitgebreid met ritten tussen Brussel - Verviers en Gent- Kortrijk (vanaf 1981).
Op 24 december 1976 kwam een akkoord tot stand lussen de NMBS en de post m.b.t. de aankoop van acht nieuwe, thyristor-gestuurde treinstellen. Toen echter op 6 maart 1979 de prijs van deze bestelling bekend geraakte, zagen de posterijen van aanschaf af van deze aankoop wegens... geldgebrek.
NMBS - Poststel APT AM 35 en 54 (4)
952 Salzinnes 29-10-81.JPG
APT AM 35 952 krijgt in Salzinnes een groot onderhoud. Deze opname is gemaakt op 29-10-1981.JPG
958 Oostende 02-05-81.JPG
Poststel 958 in Oostende op 02-05-198 met op de zijkant 'Belgische Posterijen' in sierlijke letters.
951 03.09.84 Antwerpen-Oost (foto Egwin De Sutter).JPG
Poststel 951 op 03.09.1984 in Antwerpen-Oost. Het opschrift 'Belgische Posterijen' is aangepast. (foto Egwin De Sutter).JPG
APT AM 35 nr. 956.JPG
APT AM 35 nr. 956
http://cooltrain.be/images/NMBS - Poststel APT AM 35 en 54/956 IMG0308 (Peter Embrechts).JPG
Bij de invoering van het IC/IR-plan (3 juni 1984) werd de mogelijkheid om post te vervoeren met gewone reizigerstreinen (groene treinstellen) aanzienlijk verminderd. De verdere exploitatie van de autonome posttreinen werd grondig onderzocht, wat resulteerde in een akkoord met de NMBS over het behoud van het postvervoer per spoor voor een tijdsspanne van twee jaar. Er werd gesneefd naar een nog rationeler gebruik van de autonome posttreinen. Naast de diensten Brussel - Namur - Jemelle, Gent - Antwerpen - Kortrijk - Gent, Brussel - Verviers, Brussel - Antwerpen en Brussel - Oostende, kwam er een pendeldienst tussen Antwerpen Centraal en Antwerpen Oost. Deze diensten werden uitsluitend verzekerd door rode poststellen. In de voormiddag telde men 5 ritten heen en terug. in de namiddag 4 ritten heen en terug. Dit leverde een dagtotaal op van 18 ritten. De pendeldiensten werden voorheen gereden met gewone groene treinstellen.
Daar de acht bestaande poststellen het vervoer niet alleen aankonden besliste men om vanaf 30 september 1984 de poststellen bij te staan door gewone groene treinstellen. Een beperkte sorteerdienst vindt plaats tijdens de laatste uitwisselingsritten. Dit heeft tot gevolg dat de rode postreinen opnieuw verdwijnen uit de pendeldienst tussen Antwerpen Centraal en Antwerpen Oost. Op de verbinding naar Hasselt en Luik-Guillemins leverde de dienstregeling meer dan eens problemen op ingevolge de drukte op lijn 36. De posterijen vroegen daarom de poststellen om te leiden via Aarschot en Diest. Dit leverde een heroriëntering op van de stellen, maar wijzigde verder niets aan het bedieningsprincipe dat werd ingevoerd sinds 30 september 1984.
NMBS - Poststel APT AM 35 en 54 (5)
002 Posttreinstel Bewaarplaats Haine-St-Pierre 24-11-2006.JPG
APT AM35 002 in de Bewaarplaats van Haine-St-Pierre op 24-11-2006 die naar aanleiding van een stoomrit met de 29 voor de gelegenheid werd opengesteld.
005+001 FBMZ 08.01.88 (foto: Axel Vermeulen).JPG
Poststel 005 en 001 in Brussel-Zuid op 08.01.88. Let ook op het groene treinstel achteraan dat eveneens ingezet werd voor het vervoer van poststukken (foto Axel Vermeulen).
006 Post+961 Post Haren-Zuid 'L36'06.6 04.10.88 13h09 (foto: Axel Vermeulen).JPG
Het oude poststel 006 samen met een nieuw poststel 961 rijdt voorbij in Haren-Zuid op 04-10-1988 (foto: Axel Vermeulen).
001 Poststel 7-12-1987 A1429.JPG
Een dubbel Poststel 001 komt aan in Brussel-Zuid op 7-12-1987.
http://cooltrain.be/images/NMBS - Poststel APT AM 35 en 54/001 Poststel 7-12-1987 A1429.JPG
In 1986 kregen de intussen oude poststellen voor een laatste keer een nieuw nummer van 001 tot 008. Tegen het jaareinde 1988 kwamen de nieuwe postmotorstellen ex AM 54 in dienst. Met dit nieuwe materieel kon gewerkt worden met rolcontainers. Daarvoor moesten op sommige plaatsen de laad en loskaden worden aangepast. Na deze aanpassing kwamen de nieuwe poststellen in dienst.
Nummering APT AM 35
Nummer | Afwerking kast |
Oud nr. rijtuigen | Nummer 01-01-71 |
Nummer 01-03-74 (1) |
Nummer 01-07-86 (2) |
221.801 | 01.12.67 | 213.007 - 217.007 | 801 | 951 | 001 |
221.802 | 01.02.68 | 213.005 - 217.004 | 802 | 952 | 002 |
221.803 | 04.03.68 | 213.009 - 217.005 | 803 | 953 | 003 |
221.804 | 16.04.68 | 213.001 - 217.011 | 804 | 954 | 004 |
221.805 | 30.05.68 | 213.008 - 217.008 | 805 | 955 | 005 |
221.806 | 08.07.68 | 213.011 - 217.006 | 806 | 956 | 006 |
221.807 | 09.09.68 | 213.004 - 217.009 | 807 | 957 | 007 |
221.808 | 25.10.68 | 213.006 - 217.001 | 808 | 958 | 008 |
(1) hernummering op 1.3.74 ingevolge levering vierledig motorstellen reeks 08 (801 / 844)
(2) hernummering op 1.7.86 ingevolge levering AM 86 stellen (901 / 935)
De nieuwe poststellen APT AM54
Door de steeds toenemende defecten op bij de APT AM 35 werd vervanging steeds dringender. Deze toestand leidde tot een nieuw akkoord tussen
de posterijen en de NMBS.Dit akkoord is er echter slechts gekomen na heel veel overleg: beide instellingen bevinden zich immers in een herstructureringsfase. Zowel de spoorwegen (IC/IR-plan, Top plan, reorganisaties en herverdeling van de werkverschaffing) als de post
(Plan ,.Post 90") streven naar één zelfde doel : een beter product afleveren tegen een goedkoper tarief. Geruime tijd werd gediscussieerd over de vraag of men in de toekomst het postvervoer verder per spoor dan wel met vrachtwagens zou verzekeren. Uiteindelijk hebben beiden elkaar gevonden in een nieuw tienjarig contract dat eind 1987 werd afgesloten. Opnieuw werd gekozen voor de ombouw van bestaande motorsrellen.
Het poststel APT AM54 met het nummer 961 en 'Poste 90' op de zijkant tijdens de persvoorstelling op 16 maart 1988. Na de persvoorstelling kreeg het treinstel zijn origineel toegewezen nummer 963 terug in de CW Mechelen (foto: Jan Mahieu)
Het oog viel op de reeks AM 54. Hiervan kwamen 15 eenheden in aanmerking. Voor ombouw tot nieuwe posttreinen werden vijftien stellen gekozen uit de nummerreeks 051 tot 128, in spoorwegjargon het type 54 (reeks 00) genoemd. De prijs voor deze om bouw bedroeg ongeveer 20 miljoen frank (500.000 euro) per stel. Op volgende stellen kwamen oorspronkelijk in aanmerking: 071, 074, 080, 084, 085, 086, 087, 091, 093, 109, 110, 117, 118, 123 en 128. Het stel 087 werd op 30 november 1987 echter betrokken bij een ongeval te Nameche, waarbij het zwaar werd beschadigd. Verder verkeert het oorspronkelijk aangeduide stel 071 in zulke erbarmelijke toestand, dat ook in dit geval ombouw zeer onwaarschijnlijk wordt. De stellen 120 en 111 werden als vervangers aangeduid.
NMBS - Poststel APT AM 35 en 54 (2)
APT AM 973 Post St.Kat.Waver L25 23-05-89 11h38 (foto Axel Vermeulen).JPG
APT AM 973 Poststel rijdt voorbij in Sint.Katelijne-Waver op Lijn 25 op 23-05-1989 om 11.28 uur (foto Axel Vermeulen)
APT AM 54 965 Post Mechelen Nekkerspoel 'L25'22.9(2334) 24.02.89 11h15 (foto Axel Vermeulen).JPG
APT AM 54 965 in Mechelen Nekkerspoel op L25 op 24.02.1989 om 11h15 (foto Axel Vermeulen).JPG
APT AM 54 970 in Mechelen op Lijn 27 op 13.07.1990 om 17.23 uur (foto Axel Vermeulen).JPG
APT AM 54 970 in Mechelen op Lijn 27 op 13.07.1990 om 17.23 uur (foto Axel Vermeulen)
962 Poststel Hove L27 km 36,8 26-07-1997 AV-1 A3356b.jpg
APT AM 54 969 rijdt de koninklijke halte in Laken voorbij op Lijn 50 op 31-08-1994 (foto Axel Vermeulen).JPG
APT AM 54 969 rijdt de koninklijke halte in Laken voorbij op Lijn 50 op 31-08-1994 (foto Axel Vermeulen)
APT AM 54 963 CW Mechelen 30.07.88 (foto: Axel Vermeulen).JPG
Poststel 963 in de CW Mechelen op 30.07.1988. Dit poststel heeft één dag het nummer 961 gedragen naar aanleiding van de persvoorstelling. Let ook op het opschrift POST 90 (foto: Axel Vermeulen).
AM963 APT (ex.-109) - Antw-Berchem 26-04-1988 E90502 spoor 1 (foto Jan Mahieu).JPG
AM 963 APT (ex.-109) in Antwerpen-Berchem op 26-04-1988 op spoor 1 (foto Jan Mahieu)
Toen op 16 maart 1988 het eerste omgebouwde stel ex-109 officieel aan de pers werd voorgesteld in Brussel Zuid, had de nieuwe posttrein reeds een bewogen ombouwgeschiedenis achter de rug. Op 27 januari werden met de eerste nieuweling met het nummer 963 proefritten gedaan tussen Mechelen en Haacht. De oorspronkelijk tot Landen geplande rit diende vroegtijdig te worden onderbroken ingevolge een defekt. De volgende dag ging echter alles naar wens en werd er tot Landen gereden. Op 2 februari werden de afgevaardigden van de Posterijen uitgenodigd om de resultaten te komen beoordelen, met als gevolg dat werd gevraagd de algemene presentatie van het stel te wijzigen. De schildering van het stel werd daarbij volledig herdacht, Het tweede kopvenster werd dichtgemaakt en op het front verscheen de verstrengelde symbolen van de post en de NMBS.
Op 8 maart was het motorstel afgewerkt volgens de nieuwe richtlijnen. Het bleef echter nog tot op 16 maart in de CW te Mechelen. Bij gelegenheid van de persvoorstelling werd het nummer 963 nog in bliksemsnel gewijzigd in 961. Nog diezelfde 16e maart keerde het stel terug naar de Centrale Werkplaats. waar het opnieuw het oorspronkelijk inschrijvingsnummer 963 (definitief) kreeg toebedeeld. Van dit verblijf in de CW werd gebruik gemaakt om de handgrepen aan de deuren van de stuurposten te verlengen en om de opstaptreden te verplaatsen. Op 26 april diende het stel aanwezig te zijn bij de eerste steenlegging van het nieuwe postsorteercentrum Antwerpen X te Berchem. Het kwam uit Mechelen via Antwerpen. Na de plechtigheden ging het terug richting CW Mechelen om op verdere beslissingen van het departement M te wachten voor de uiteindelijk indienststelling.
Het volgende af te leveren motorstel was het voormalige nummer 080 dat het nieuwe nummer 961 kreeg toegewezen. Schildering en opschriften zijn identiek aan het stel 963. Alleen de vermelding 'POST 90' verdwijnt om plaats te maken voor 'POST' langs de ene en het woord 'POSTE' langs de andere zijde.
De nieuwe stellen werden officieel in dienst gesteld op 11 juli 1988. Ze doen dienst in de beurtregelingen van de begeleide autonome Posterijen. Nadat alle vijftien stellen afgeleverd waren, werden de groene tweetjes niet langer meer aangewend voor het postvervoer. De nieuwe stellen 961 t.e.m. 975 worden in Kinkempois onderhouden.
Overzicht van het werkschema
Nieuw nummer | Oud nummer | Start ombouw | Einde ombouw |
963* | 109 | 14.10.87 | 15.03.88 |
961* | 080 | 19.10.87 | 22.06.88 |
962* | 085 | 23.11.87 | 22.06.88 |
964** | 086 | 29.02.88 | 28.06.88 |
965 | 117 | 21.03.88 | 20.07.88 |
966 | 123 | 13.04.88 | 02.08.88 |
967 | 118 | 04.05.88 | 11.08.88 |
968 | 074 | 24.05.88 | 01.09.88 |
669 | 091 | 07 06.88 | 29.09.88 |
970 | 093 | 28.06.88 | 14.10.88 |
971 | 128 | 12.07.88 | 04.11.88 |
972 | 084 | 01.08.88 | 16.11.88 |
973 | 120 | 22.08.88 | 29.11.88 |
974 | 110 | 09.12.88 | |
975 | 112 | 16.12.88 |
* Nota dept M van 31.12.87 bepaald de nieuwe nummers van de stellen 109, 080 en 085. Er is hernummerd in volgorde van rangorde AM54 (080 - 961, 085 - 912, 109 - 963)
** nota dept. M van 14.3.88 bepaald het nieuwe nummer toe te kennen aan stel 086 (086 - 964). Vanaf dan worden de nieuwe nummers toegekend in volgorde van inrit van de om te bouwen motorstelen.
Inzet
De poststellen AM APT 54 werden ingezet vanaf de postsorteercentra Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi en reden naar Brussel Klein Eiland. In Brussel gebeurde de uitwisseling van de poststukken. Binnen het uur werden de rijtuigen gelost en werden nieuwe goederen geladen. Daarna reden de stellen verder naar de volgende bestemming. De meeste treinen naar Brussel werden in de vooravond en voor 1 uur 's nachts ingelegd. Naast de vijf grote postsorteercentra kon je de poststellen ook overdag spotten op de verbindingen naar andere ophaalpunten. Regelmatig kon je een posttrein waarnemen met twee of meer gekoppelde stellen. De poststukken werden vervoerd in kleine containers. Per stel konden 86 containers of 32 ton vervoerd worden. In 2003 werd de samenwerking met de NMBS stopgezet en werd het vervoer overgenomen door vrachtwagens.
NMBS - Poststel APT AM 35 en 54 (1)
966 17.05.02 Antwerpen-Berchem (foto Egwin De Sutter).JPG
De APT AM54 966 rijdt het postsorteercentrum nabij het station van Berchem (Antwerpen) buiten op 17.05.02 (foto Egwin De Sutter).
16-am 975 Post Merelbeke WET 27-02-99 (avF586.023SNNr).JPG
APT AM54 975 in de stelplaats van Merelbeke WET op 27.02.1999 (foto Axel Vermeulen).
MS 975 11.11.99 CW Mechelen (foto Egwin De Sutter).JPG
APT AM 54 975 op 11.11.1999 in de Centrale Werkplaats van Mechelen voor een klein onderhoud (foto Egwin De Sutter)
972 13.05.02 Antwerpen-Berchem (foto Egwin De Sutter).JPG
APT AM 54 972 op 13.05.02 in Antwerpen-Berchem klaar voor een nieuwe opdracht (foto Egwin De Sutter)
18-am 974 Post Salzinnes AC 21-10-2000 (avF683.023SNNr)b.jpg
Poststel 974 in Salzinnes AC op 21-10-2000 waar alle poststellen naar toe moeten voor een groot onderhoud (foto : Axel Vermeulen).jpg
AM APT 54 971-975 Poststel CW MECHELEN 02-01-2004 Tim H.JPG
AM APT 54 971 en 975 staan reeds afgesteld in de CW MECHELEN op 02-01-2004 (foto Tim Hasevoets)
968 14.06.02 Liège-Guillemins (foto Egwin De Sutter).JPG
APT AM 968 op 14.06.2002 in Liège-Guillemins (foto Egwin De Sutter)
Post reeks 09 CWFM 28-09-91 (foto Axel Vermeulen).JPG
Een lege laadruimte van een Poststel APT AM 54 op 28-09-1991. Er is geen doorgang voorzien naar het tweede deel. (foto Axel Vermeulen)
Schilderingen APT AM54
Tijdens zijn loopbaan kende het poststel APT 54 verschillende schilderingen. De allereerste uitvoering werd door centrale werkplaats in Mechelen uitgewerkt. Hierbij werd de kast in het rood geschilderd met gele zichtbaarheidsstrepen. Het dak was donkergrijs. Op de zijkant was een doorlopende witte band aangebracht. De rolluiken waren wit en in het midden van elk rijtuig stond de vermelding in kleine letters 'POSTE BELGE' en 'BELGISCHE POSTERIJEN' gescheiden door het logo van De Post. Vooraan was een groot B-logo aangebracht. Bij de eerste kennismaking van de Posterijen met dit eerste ontwerp was men niet tevreden over de uiterlijke verschijning en wenste men een aantal verbeteringen aan te brengen.
Voor de persvoorstelling kreeg de 963 tijdelijk het nummer 961. De kast, het dak en de rolluiken waren rood geschilderd. De gele strepen op het front werden behouden. Op de zijkant werden vier witte banden getrokken die gevolgd werden door de tekst POSTE '90 aan de ene zijde en POST '90 aan de andere kant. Op het front staat het logo van De Post dat gedeeltelijk overlapt met logo van de NMBS. Na de persvoorstelling kreeg het treinstel opnieuw het nummer 963. Bij de andere veertien stellen werd de tekst op de zijkant beperkt tot POSTE en POST.
Vanaf 1998 kregen alle treinstellen een nieuwe schildering. Het rood bleef behouden maar de witte banden en de tekst POSTE en POST verdwenen. In de plaats kwamen op elke wagen twee nieuwe logo's van bpost. Op het front werden de logo's van bpost en de NMBS van elkaar gescheiden. Naar aanleiding van dit onderhoud verscheen het poststel met nr. 968 tijdelijk zonder nieuwe logo's omdat de stickers met het logo nog niet geleverd waren.
Afmetingen
APT AM 35 | APT AM 54 | |
Totale lengte | 44.970 | 45.280 |
Lengte kast | 22.270 + 22.270 | 22.272 |
Afstand tussen de draaistellen | 14.850 | 15.250 |
Radstand draaistel | 2.550 | 2.500 |
Breedte | 2.990 | 2.990 |
Breedte rolluiken | --- | 1.600 |
Diameter wielen | 1.010 | 1.010 |
Hoogte inclusief panto | 4.605 | 4.400 |
Totaal gewicht | 140 ton | 118 ton |
Max snelheid | 120 km/u | 130 km/u |
Inter-circulatie | Ja | Neen |
Panto | 1 xAcec | 2 x Acec |
Vermogen continu | 250 pk (190 kW) | 208 pk (158,9 Kw) |
Lading | 22 ton | 32 ton |
Lading met panto | 10 ton | 16 ton |
Lading zonder panto | 12 ton | 16 ton |
Bronnen
Rail Revue waarvan de tekst gedeeltelijk werd overgenomen uit Rail Revue 14/88, mat als auteurs Jan Mahieu en Staf Cuyt,
Spoorwegjournaal,
Op de Baan (TSP)