Na Liliput en Dacker (midden jaren 1980) en na Hobby Trade (in 2009) bracht ook B-Models in 2015 haar versie van de Belgische Colli-wagen. Deze nieuwe gesloten goederenwagen van B-Models wordt aangeduid met de lettercode Gkklms en is ingedeeld in het type 2211A2 en A3.

Een stukje geschiedenis

De colli-wagens werden vanaf 1976 ingezet door de NMBS. De NMBS gebruikte deze wagens voor het vervoer van pakjes door haar eigen Colli-dienst. Ze eindigde hun loopbaan in de loop van de jaren 1990 nadat de pakjesdienst in 1993 vervangen werd door ABX-Transport dat het transport van pakjes verzorgde met eigen vrachtwagens. ABX was toen nog een filiaal van de NMBS. Naast België had zij eveneens vestigingen in andere landen. (ABX bestond enerzijds uit ABX Belgium Distribution en anderzijds uit ABX Logistics Worldwide. In december 2006 werd de vracht- en pakketdienstbedrijf ABX Belgium Distribution overgenomen door GLS (General Logistic Systems ) nadat de overheid had beslist dat de pakjesdienst niet meer tot de kerntaken van de NMBS behoorde. ABX Logistics Worldwide werd op haar beurt in 2008 overgenomen door het Deense DVS, nadat het eerder in 2006 was overgenomen door de investeringsgroep 3i. Einde verhaal).

 

De Colli-wagens zijn afgeleid van de bestaande gesloten goederenwagens Glms. Deze gesloten wagens werden na de tweede wereldoorlog (1947-48) in grote aantallen gebouwd. Bijna 6000 wagens rolden van de band bij verschillende bedrijven die de opdracht hebben aanvaard. Aanvankelijk hadden zij wanden met houten planken. Zij werden bij levering in het groen geschilderd en hadden een zesdelig nummer met afgeronde gele cijfers. Vanaf 1955 werden ze stelselmatig in het bruin geschilderd na een tussentijds onderhoud. In 1956 kregen ze een zevendelig UIC nummer. Begin jaren 1960 kregen ze voor het eerst de lettercode Glms. Vanaf 1967 werden de houten planken geleidelijk vervangen door platen in multiplex. Dit gebeurde door de werkplaats in Gentbrugge. Naar aanleiding van deze revisie kregen ze eveneens een rangeertrede met handgreep aan de linkerzijde en trekhaken op de vier hoeken.

In 1976 werden naar schatting 2100 wagens toegewezen aan de pakjesdienst van de NMBS-Colli. Hiervoor kregen ze een gele band met een groen B-logo en de aanduiding NMBS-COLLI aan de ene zijde en SNCB-COLI aan de andere zijde.Ze kregen alle de letteraanduiding Glms. Begin 1980 kregen ze een nieuwe letteraanduiding Gkklms. Dit gebeurde opnieuw naar aanleiding van een nieuwe UIC-nummering. 
17 jaar later (1993) was het gedaan met deze pakjesdienst en verdwenen alle wagens van het spoornet. Door hun leeftijd en hun staat van dienst werden de meeste wagens afgevoerd. 

Sommige wagens waren voorzien zijn van spaakwielen. Waarschijnlijk dateert dit nog uit de vroegere periode. Tijdens hun revisie kregen de wagens niet noodzakelijk hun originele wielen terug. Daarom is het mogelijk dat je een wagen met één spaakwiel en één vol wiel kunt hebben.

Het zwart vlak boven de deur is niet bij alle wagens aanwezig. Op dit zwart vlak kunnen afhandelaars van de goederen met krijt een aanmerking maken. Dit zien we vaak op het onderste zwarte vlak, maar zelden op het bovenste. Het bovenste zwarte vlak naast de deur werd gebruikt om markeringen aan te brengen wanneer de wagens aan een verhoogde laad- en loskade stonden. 

Naast de NMBS Colli-wagens had je nog steeds de oorspronkelijke bruine gesloten wagens zonder gele band. Zij werden eveneens aangeduid als Gkklms en werden voor andere doeleinden gebruikt. Zij waren ingedeeld in de reeks 2211A0 /A1 /A4 en /A5. Ook zij verdwenen begin jaren 1990 uit beeld. Een aantal wagens kregen een nieuwe bestemming als dienstlokaal of werkwagen bij de NMBS. Zij kregen naar aanleiding hiervan een nieuwe typeaanduiding. Nu nog (2015) kunnen we op sommige plaatsen deze wagens aantreffen als dienstwagen. Maar ook hier zullen ze weldra verdwijnen door de centralisatie van de diensten van Infrabel.

 

Type 2231A1

Naast het type 2211A2 en A3 had de pakjesdienst ook een aantal wagens type 2231A1 in dienst. Zij werden aanvankelijk ingedeeld in het type 2231A0 en aangeduid. Deze wagens behoorden tot de reeks die na de tweede wereldoorlog door Canada als bouwpakket geleverd werden. Zij hadden een puntdak en waren ze eveneens bekleed met houten planken. Naast de middendeur hadden zij twee schuine versterkingsprofielen en geen drie zoals bij het type 2211A0 en A1 (later 2211A2 en A3). De wanden werden in de jaren 1960 eveneens voorzien van multiplexplaten en het puntdak verdween. Een aantal wagens werden overgenomen door de pakjesdienst van de NMBS. Zij kregen eveneens een gele band met in het midden een B-logo en de vermelding 'NMBS COLLI'. 

 Glms 2231A1NMBS Colliwagen Glms type 2231A1 (42 88 136 4 106-8) in Brussel-Zuid op 2 april 1986 (Foto Axel Vermeulen)

 

B-Models

B-Models bracht haar versie van de Colli-wagens uit in maart 2015. Dit gebeurde met een setje met drie wagens met elke een verschillend UIC-nummer. Ze behoren tot de reeks 2211A3. Alle colli-wagens horen thuis in tijdperk IV. De kap van de wagens zijn in één geheel geïnjecteerd in kunststof. Daaronder zit een chassis in het zwart. Het chassis is uitgerust met een zeer goed werkende kortkoppelmechanisme. In de NEM-schacht past elke genormeerde koppeling. Het remmechanisme is in de kunststof meegegoten. Dat hebben we ook gezien bij sommige andere goederenwagens van B-Models. Een kostenbesparende oplossing die aanvaardbaar is.

Om de wagens te verbeteren zou je twee handgrepen op de hoeken voor de rangeerder plaatsen. Deze handgrepen komen boven de rechter rangeertrede. De rangeertrede aan de linkerzijde mag je verwijderen. Daar is immers nooit een rangeertrede geweest.

De handgreep voor het openen van de deuren en de handgreep op de kopwanden zijn in de kunststof meegegoten. Eigenlijk jammer, want het was beter geweest om hier een losse handgreep te plaatsen. Waarschijnlijk heeft Van Biervliet uit kostenbesparing deze handgrepen niet los willen aanbrengen.

De trede onder de deur is in stevige kunststof. Hier bestaat weinig gevaar op afbreken. Gelukkig maar, want wat zou je zijn met een goederenwagen waarop de trede ontbreekt.

De opschriften vinden we duidelijk van een mindere kwaliteit. Eerst dachten we dat dit aan de foto*opname lag, maar neen, de kwaliteit van de tampondruk is echt niet wat we kunnen verwachten. Ook het B-logo en de weergave van NMBS COLLI vinden we niet echt geslaagd. Het logo is niet echt een geslaagd ovaal en zou volgens ons breder moeten zijn. Ook de weergave van NMBS Colli mag iets dikker getamponneerd worden. De opschriften staan wel op de juiste plaats en zijn voorzien van het driehoekje wat erop wijst dat deze wagens alleen geschikt zijn voor binnenlandse dienst. Op de kopwanden is geen opdruk aanwezig.

De kleuren zijn goed. Het wagonbruin komt goed over. Het geel bestaat in vele varianten. Vaak is het geel door de zon aangetast waardoor het lichter wordt. Soms zag je wagens met verschillende tinten geel. Het groen van het logo en van NMBS COLLI is volgens ons correct.

De klinknagels hebben we niet geteld. Maar we gaan ervan uit dat Van Biervliet dit wel gedaan heeft.

 

De wagens gaan voor 64,90 euro voor drie stuks over de toog. Tenminste voor zover ze verkrijgbaar zijn, want ze worden telkens in een beperkte oplage gemaakt. Op is op, vooraf bestellen of reserveren is noodzakelijk. De wagens zijn in de eerste plaats te koop bij Van Biervliet. Maar ook andere handelaars kunnen deze wagen aanbieden als zij een bestelling plaatsen bij Van Biervliet.

 

De volgende sets zijn uitgebracht        
         
Gkklms - set met 3 bruine NMBS-Colliwagens  IV 45801 03/2015 64,90
Gkklms - set met 3 bruine NMBS-Colliwagens  IV 45802 08/2015 64,90
Gkklms - set met 3 bruine NMBS-Colliwagens  IV 45803 ? ?
Gkklms - set met 3 bruine NMBS-Colliwagens  IV 45804 ? ?