B Models Sgnss 00

De eerste goederenwagen van B-Models

B-Models is een Belgische firma die ontstaan is in de schoot van treinenspeciaalzaak Van Biervliet uit Ingelmunster. Zij is opgericht om Belgische modeltreinen en wagens uit te brengen onder een eigen merknaam. Als eerste model brengt B-Models een Belgische containerdraagwagen type Sgnss uit samen met containers van 20 en 40 voet.

Sgnss - type 3714B2

De containerdraagwagen type Sgnss is een platte open goederenwagen op draaistellen die speciaal ontworpen is voor het vervoer van containers. Het frame van de laadvloer is volledig open. De wagen is daarmee uitsluitend geschikt voor containers of wissellaadbakken. Met dit doel zie je op de rand veertien klapgrendels of vastzetpinnen. De containers hebben onderaan uitsparingen die exact in uitstekende pinnen passen en daarmee vergrendeld worden. De plaats van deze vastzetpinnen komen overeen met de afmetingen van de meest courante containers die in omloop zijn. Alleen de pinnen die nodig zijn voor het dragen van een container, worden dicht geklapt met de pin naar boven. De andere liggen open met de pin naar buiten. Op deze manier kunnen verschillende combinaties van containers geladen worden volgens de lengte van de wagen.

De containerdraagwagen die B-Models uitbrengt is eigendom van B-Cargo. B-Cargo is aanvankelijk de goederenafdeling van de NMBS. Intussen is B-cargo onderdeeel van B-logistics. Van het type Sgns(s) heeft B-Cargo 1100 wagens in gebruik. De typeaanduiding Sgnss verwijst naar speciale wagens met draaistellen voor het vervoer van containers met een maximum lengte van 60 voet (g) met vier assen en een maximum laadvermogen van 60 ton (n) en een maximum snelheid van 100 km/uur (s) of 120 km/uur (ss). De meeste wagens zijn in de groene B-Cargo kleuren geschilderd. Sommige wagens zijn bruin geleverd. De wagen van B-Models behoort tot het type 3714B2. Ze worden genummerd van 31 88 455 2 000 tot 099 en werden in 2000 exemplaren gebouwd door de Roemeense firma Astra. Een groot aantal van deze wagesns is in dienst van het NMBS-filiaal Inter Ferry Boats (IFB) en TRW.

Het model

De containerdraagwagen van B-Models is een nieuw product dat speciaal ontworpen werd voor de Belgische modeltreinliefhebber. Het is echter niet de eerste maal dat een wagen van het type Sgnss voor de Belgische markt wordt uitgebracht. Zowel Fleischmann als Bachmann/Liliput hebben dezelfde wagen al eens aangeboden. B-Models onderscheidt zich van deze twee met een verdere detaillering en het aanbrengen van typische Belgische kenmerken. Dit laatste wordt door de meeste fabrikanten vaak over het hoofd gezien. Zij gebruiken meestal een Duitse variant die van Belgische opschriften wordt voorzien. Voor het technisch ontwerp van de nieuwe wagen heeft B-Models zich duidelijk laten inspireren door het voorbeeld van Fleischmann. De gelijkenis is opvallend. Maar B-Models gaat wel verder. De laadvloer van het Belgisch model is volledig opengewerkt zonder aan stevigheid te moeten inboeten. Dit is goed te zien aan de uiteinden boven de draaistellen. Onder de wagen zien we meer details en de leidingen en cilinders liggen anders dan bij het Duitse voorbeeld.

De handgrepen en het trapje op de kop worden in een setje meegeleverd. Ze zijn correct en uitgevoerd in zachte gele kunststof. De plaats is goed aangegeven. Vooraf maak je met een boor van 0,9 mm de opening een één mm dieper. Daarna is het plaatsen van de handgrepen kinderspel en zet je ze definitief vast met een dun laagje plasticlijm zoals Humbrol Liquid Poly. De opstaande handgrepen zijn wel kwetsbaar. Gelukkig kun je ze gemakkelijk opnieuw in de juiste stand plooien zonder ze af te breken.

Rijeigenschappen

Wij waren benieuwd naar de roleigenschappen en de baanvastheid van de wagens. Elk set wordt geleverd met een container van 40 voet of twee containers van 20 voet. De nieuwe containerwagen weegt slechts 42 gram. Dit is slechts twee gram minder dan Fleischmann en acht gram meer dan Bachmann/Liliput. In de balk in het midden onder de wagen zit een extra gewicht in metaal. De meegeleverde container weegt 26 gram en zorgt daarmee voor bijkomend gewicht. Wij hebben een test gedaan met veertien wagens op een modelbaan waarvan de kortste boog een straal heeft van 475 mm en met verschillende kruisingen en wissels. Het resultaat was positief. Op geen enkel moment ontspoorden de wagens of werden ze in een boog uit het spoor getrokken. De test werd uitgevoerd met en zonder containers. Ondanks deze goede resultaten waren we minder onder de indruk van de rolweerstand. Daarom raden we aan om op elk aspunt een druppel Faller teflonolie (170488) of een beetje vet van Roco (10905) aan te brengen. Hiermee haal je een winst van 50 %. De assen zijn in een glanzende metaalkleur. Hoewel ze goed verborgen zitten in de draaistellen, zien we toch liever donkere wielen zoals de meeste merken momenteel aanbieden. 

ABS en POM

Voor de bovenbouw van het model wordt de kunststof ABS gebruikt. Dit is een polymeer dat voor een groot deel dezelfde eigenschappen heeft als het gekende polystyreen. Het is buigzaam en kan tegen redelijk hoge temperaturen. Ook de draistellen zijn in ABS. Dit vinden wij geen goede keuze. Normaal gebeurt de afwerking van kwetsbare onderdelen in POM. Dit is een technische kunststof (polyamide) dat ook wel eens vergeleken wordt met nylon wat ook een Polyamide is. POM bezit een zeer grote buigzaamheid en is nagenoeg slijtvast. Daarom is POM ideaal voor draaistellen waarin assen geplaatst worden. POM is nagenoeg onverwoestbaar. Nadeel van POM is dat het onmogelijk kan gelijmd worden. Ook schilderen van POM is onmogelijk. De kleur wordt verkregen door het gebruik van gekleurde kunststof te gebruiken bij het spuitgieten van de onderdelen in POM. ABS daarentegen is breekbaar maar kan wel verlijmd en geschilderd worden.

De wagen is uitgerust met een kortkoppelmechanisme. Tijdens de test viel het op dat sommige koppelingen niet in hun originele stand terugkeerden. Dit was slechts bij enkele koppelingen het geval. Bij de montage van de wagen werden blijkbaar twee delen van het chassis met teveel kracht in elkaar gedrukt. Een beetje wringen met het mechanisme doet hier wonderen. Let daarbij op dat het draadveertje van 0,15 mm dik niet loskomt. Gebruik in geen geval een smeermiddel. Natuurlijk is het mooier om de beugelkoppelingen te vervangen door kortkoppelingen. De mooiste resultaten krijg je met de Märklin- en Fleischmann kortkoppeling. Hiermee zijn de wagens echt kort gekoppeld. Roco doet het hier minder goed. In de set zitten twee soorten bufferplaten. Op het model zijn de smalle buffers geplaatst. Dit is nodig om met de standaard beugelkoppeling door zeer korte bogen te rijden. Wie meer ruimte heeft vervangt beter de buffers door de brede en juiste versie.

Varianten

De wagens worden telkens in een set met twee verkocht. Aanvankelijk waren ze alleen bij Van Biervliet te koop. Nu kan je ze ook vinden of bestellen bij sommige andere handelaars. Er worden verschillende reeksen uitgebracht met nieuwe nummers en containers van MSC, 2XL, GeeX, P&O in 40 en 20 voet uitvoeringen. De meeste modellen zullen in het B-Cargo groen geleverd worden, maar ook de bruine variant wordt uitgebracht. Tevens wordt onderzocht of de Belgische variant gebruikt kan worden voor DB-Cargo, SBB-Cargo en NS-Railion.

Besluit

De containerdraagwagens type Sgnss is een geslaagd nieuw Belgisch model en het eerste volwaardige product van B-Models dat tegen een aanvaardbare prijs van 68 euro per twee stuks wordt aangeboden. De detaillering is uitstekend en de rijeigenschappen zijn goed. B-Models doet daarmee minstens evengoed als sommige andere merken. Enkele punten kunnen beter en dat hebben wij de initiatiefnemer ook laten weten. De draaistellen zullen in de toekomst in POM gemaakt worden waardoor de wagens nog veel beter zullen bollen.