Afdrukken

De reeks 28 van LS Models

Een samenwerking met het Italiaanse ACME

2009 mag gerust een succesvol jaar genoemd worden voor liefhebbers van Belgisch materiaal. Nog nooit zijn wij zo verwend met nieuwe modellen. Met de NMBS reeks 28 van LS Models sluiten we het jaar 2009 af. Deze Belgische versie van de Bombardier TRAXX locomotief is tot stand gekomen in samenwerking met ACME. We hebben de loc aan een uitgebreide test onderworpen en geven hieronder onze beoordeling.

Het model van ACME

Het model van de reeks 28 van LS Models is afgeleid van het model dat het Italiaanse ACME enkele jaren geleden heeft uitgebracht. ACME werkt voor sommige producten nauw samen met Modern Gala, de fabriek in China waar ook LS Models de meeste van haar producten laat ontwikkelen. De SBB/FS Cisalpino in zilver-rood van ACME was één van de eerste Traxx modellen die bij Modern Gala van de band rolde. Intussen verschenen verschillende kleur- en vormvarianten bij ACME waaronder de BR185 van de DB Railion Logistics in rode uitvoering en de Gottardo in blauwrode SBB Cargo kleuren. Kort daarna verscheen de Zweedse Skywalker 241 van Hector Rail en de EU43 in de Poolse PKP Cargo livrei. Intussen is het aantal varianten niet meer te tellen. De Traxx modellen die afgeleid zijn van de TRAXX F140 MS2 is duidelijk een succesnummer. Zeker voor al wie in tijdperk V en VI locomotieven went in te zetten.

Reeks 28 in model

Het model van de reeks 28 dat door LS models wordt aangeboden is één van de drie varianten die ACME in haar programma heeft. Op vraag van LS Models werden aan het basismodel enkele kleine aanpassingen aangebracht. Momenteel zijn drie nummervarianten voorzien. Later volgen nog twee voorbeelden zonder reeksnummer zoals ze aanvankelijk door Angel Trains aan de NMBS zijn geleverd. Ook van de Nederlandse HiSpeed zullen drie voorbeelden volgen. Deze zullen normaal gesproken begin 2010 geproduceerd worden.

 

Schildering

Alle TRAXX locomotieven die de NMBS huurt worden in de basiskleuren van Angel Trains geleverd. De NMBS mag contractueel deze schildering niet wijzigen. De gebruikte kleuren in model zijn een exacte weergave van de werkelijkheid. Dit geldt ook voor het gebroken wit op het front en het zilvergrijs op de zijkant. Het chassis en de bufferbalk zijn niet in het diepzwart geschilderd. Zij bevatten een grijze tint waardoor ze beter tot hun recht komen. Allen de lampenhouder van het derde frontlicht zou wit moeten zijn. Bij de dubbele frontlampen moet de achtergrond van de lampenhouder rood zijn. Waarschijnlijk was dit technisch moeilijk haalbaar. Veel zorg is besteed aan de kwaliteit van de opschriften. Deze zijn zeer zuiver en goed leesbaar. Geen enkel detail is over het hoofd is gezien. Waar nodig werden meerdere kleuren boven elkaar gedrukt. Let ook op de plaats van het locnummer op het front. Bij de 2803 is het nummer niet in het midden geplaatst. Deze loc heeft bovendien aangepaste opschriften en heeft haar originele inschrijving in Duitsland behouden. Deze loc is tevens geschikt voor snelheden tot 160 km/uur. Op de 2803 eindigt het UIC nummer nog op D-BTK  zoals de loc aanvankelijk in Duitsland ingeschreven was.

 

Verschillen

Niet tegenstaande de TRAXX-versie uiterlijk voor alle maatschappijen identiek is, bestaan er toch kleine verschillen. Dat zien we ondermeer aan de opbouw van het dak en de zijwanden. Ook in model wordt hiermee rekening gehouden. De dakopbouw van de NMBS reeks 28 is aangepast en verschilt van de andere varianten die door ACME zijn geleverd. Het model van de Belgische variant F140 MS2 heeft vier stroomafnemers voor vier verschillende spanningssystemen: 1,5 = kV voor Nederland, 3 kV = voor België, 15 kV 16,7 Hz voor Duitsland en 25 kV 50 Hz voor België, Frankrijk en Luxemburg. De stroomafnemers in zilvergrijs zijn door Modern Gala ontworpen. LS Models heeft voor de Belgische versie nieuwe sleepstukken laten maken. Deze zijn fijner en beter afgewerkt dan de originele exemplaren van ACME.
De handgrepen aan de deur zijn in staaldraad. De looproosters boven de buffers zijn in messing. Het interieur is eenvoudig uitgevoerd.

De loc wordt geleverd met aan één kant een eenvoudige kortkoppelingsmechanisme met NEM-schacht en aan de andere kant een sierkoppeling met bijhorende leidingen. In een zakje zitten onderdelen voor het plaatsen van een tweede koppeling of voor de afwerking als vitrinemodel. In dit zakje vinden we tevens twee Indusi-magneten die je met secondelijm op de draaistellen moet bevestigen. Hoe je dit moet doen vind je in de korte handleiding. Deze is drietalig Italiaans, Frans en Engels. Nederlands ontbreekt. Gelukkig zijn de tekeningen voldoende voor wie alleen Duits of Nederlands verstaat. Verder bestaat het model uit heel veel opzetstukjes die gemakkelijk kunnen loskomen wanneer je de loc op een onhandige manier vast houdt. Sommige onderdelen kunnen daarom beter met secondelijm gefixeerd worden. In de plaats van secondelijm kan je ook Kristal Clear gebruiken. Deze lijm heeft als voordeel dat zij transparant uitklaart, en dat je later de onderdelen en de lijmresten nog gemakkelijk kunt verwijderen.

Chassis en motor

Om het chassis los te maken, moet je de kap voorzichtig opentrekken aan de zijkanten. Het eerste wat daarbij opvalt zijn de talrijke draden die van de printplaat naar de frontverlichting en het dak lopen. Tussen het chassis en de kap lopen negen draadjes die zorgen voor de ledverlichting en de stroomvoorziening via de bovenleiding. Hierdoor kan je de kap niet scheiden van het chassis zonder de stekkerverbindingen op de printplaat los te maken. Onder de kap zien we een wirwar van draden. Onder de kap zit het ongewijzigde concept dat door ACME voor al haar TRAXX modellen wordt gebruikt. Dit betekent dat we de originele printplaat terugvinden en geen ESU sturing zoals bij de recente locomotieven van LS Models. Ook vinden we geen recente 21-polige interface maar wel een klassieke achtpolige decoderstekker NEM 652. Verder vinden we nergens een kuipje voor een luidspreker. De frontverlichting gebeurt met SMD-ledjes. Het rood is voldoende gescheiden van het wit en schijnt nergens door de kap. Alleen in het donker zou je hierover een opmerking kunnen maken. Voor de witte frontverlichting maakt ACME geen gebruik van warm-witte leds. Bovendien hebben wij de indruk dat het derde frontsein te hevig brandt. Dit zou je kunnen oplossen door een extra weerstand voor de led te solderen. Onder de printplaat zit een beproefde Mashima-motor met dubbel vliegwiel die we ook terugvinden in de locomotieven van LS Models. Niet zichtbaar zijn de nieuwe en slijtvaste tandwielen boven de draaistellen die volgens een mededeling op verzoek van LS Models zijn gebruikt.

In werkelijkheid is de loc geschikt voor maximum 140 of 160 km/u en een vermogen van 5600 kW. In model kan de snelheid digitaal met de juiste decoderinstellingen geregeld worden. Wie analoog rijdt doet dit met de spanningsregelaar van de trafo. 160 km/uur wordt gemakkelijk gehaald zonder de regelaar volledig open te draaien. De trekkracht is ruim voldoende en langzaam rijden vormt geen enkel probleem.

De loc is verkrijgbaar als analoog model voor twee-en drierail. Plaats voor een decoder vinden we onder het chassis. Deze ruimte is echter veel te krap voor een ESU-decoder. Deze ruimte van 23 x 18,5 mm is enkel geschikt voor een kleine decoder. Plaats voor een geluidsdecoder is niet voorzien. Mits enige improvisatie kan men deze tussen de cardan en de printplaat monteren. Let daarbij dat je geen contact maakt met bewegende en metalen onderdelen.

Conclusies

ACME was als eerste op de markt met haar versie van de Bombardier TRAXX-locomotief. Het model is correct op schaal en de uitstraling is prachtig. De afwerking is echter minder goed. Het model krijgt niet hetzelfde kwaliteitslabel als recente producten van LS Models zoals de reeksen 15 of 27. Daarvoor heeft ACME te veel toegevingen gedaan. Modern Gala is volgens ons tot veel betere prestaties in staat. Waarschijnlijk wilde ACME niets extra investeren in de ontwikkeling van het model. De aanpassingen die LS Models heeft gevraagd, doen ons niet van mening veranderen. Ondanks alles blijft het een perfect schaalmodel met fraaie details, een geslaagde schildering en goede rijeigenschappen. Wie deze locomotief wil inzetten in periode VI zal met dit model een betrouwbare keuze maken.

Intussen (2011) is de samenwerking tussen ACME en LS Models volledig stopgezet. LS Models heeft in 2014 aangekondigd om een nieuw model van de Traxx te laten maken. Aanvankelijk werd gezegd dat dit in samenwerking met Brawa zou gebeuren. Uit goede bron hebben we intussen vernomen dat LS Models alles zelf in handen neemt en een compleet nieuw model laat maken in een andere fabriek dan Modern Gala. Dit betekent dat de samenwerking met Brawa niet doorgezet wordt.

Afmetingen

Voorbeeld 1:87 Model
 Lengte over de buffers  18.900 217,2 217,0
 Afstand draaipunten 10.390 119,4 119,4
 Asafstand draaistel 2.600 29,9 30,5
 Hoogte (kast) 4.280 49,2 50,2
 Breedte 2.977 34,2 34,4

Plus en Min 

+ Krachtige en zeer goede rijeigenschappen
+ Aangepaste dakopbouw
+ Strakke schildering en fijne opschriften
+ Leds in plaats van lampjes
+ Aangepaste sleepstukken
+ Slijtvaste tandwielen

- Kap is met veel losse draden verbonden met het chassis
- Kleine onderdelen komen gemakkelijk los
- Beperkte ruimte voor decoder
- Geen voorziening voor geluidsdecoder
- Een te krachtige derde frontverlichting
- Beperkte handleiding

De 2803 en 2805 zijn preproductiemodellen die ter beschikking zijn gesteld voor deze test. De 2829 is een definitieve winkelversie.


Naast ACME brengen ook Roco en Piko hun versie van de TRAXX F140 MS2. Achteraan zien we de Crossrail van Roco in zwarte uitvoering.