De eerste loc van LS Models
In het maartnummer 2006 van Modelspoormagazine werd de reeks 13 als eerste model van LS Models voorgersteld op basis van het prototype van de CFL serie 3000. Enkele maanden later is de definitieve productie gestart en lag het schaalvoorbeeld in de winkel. Wij kregen het eerste productiemodel kort daarna in 2006 in handen en hebben de ultieme aanpassingen bestudeerd. Tevens werd de loc aan een uitgebreide rijtest onderworpen.
Intussen is het model ruim 6 jaar in de handel (status 2012). LS Models heeft aan het originele concept niets meer veranderd. Geregeld worden nieuwe nummervarianten uitgebracht waarbij rekening wordt gehouden met de meest recente aanpassingen aan het reële voorbeeld. De laatste variant waarbij het B-Logo op de kop en de zijkanten is verdwenen is nog niet beschikbaar. Dit wordt hoogst waarschijnlijk een versie die op het menu staat voor 2013.
In 2004 werd voor het eerst de komst van de reeks 13 door LS Models aangekondigd. LS Models was toen nog een jonge Belgische firma met hoge ambities. Normaal zou eind 2005 de locomotief uitgeleverd zijn, maar op het allerlaatste moment besloot men de lancering uit te stellen. Dit was nodig om nog enkele essentiële verbeteringen aan te brengen. De belangrijkste reden was echter de ontwikkeling van nieuwe pantografen. Tegelijk werd de loc aan bijkomende testen onderworpen zodat de rijeigenschappen verder konden geoptimaliseerd worden. Dit uitstel had blijkbaar zijn vruchten afgeworpen. Het resultaat overtrof alvast de hooggespannen verwachtingen.
Afwerking
Het model van de reeks 13 zit verpakt in een mooi ogende stevige doos. De loc ligt in een zwarte op maat gesneden mousse. Bij de eerste aanblik krijg je het gevoel dat het om een topproduct van een zeer hoge kwaliteit gaat. Wanneer we het model van nabij bekijken dan worden de eerste indrukken begin dit jaar bevestigd. De kleuren zijn natuurgetrouw, de opschriften zijn superfijn en de locomotief heeft en uitstraling die bij een reeks 13 past.
Het exemplaar dat door LS Models ter beschikking is gesteld, is nog steeds een preproductiemodel. Hierop ontbreken nog de trapjes vooraan op de locomotief en zijn de draaistellen nog niet voorzien van opschriften. Verder was het model compleet. De trapjes zullen bij de definitieve productie vanuit de fabriek gemonteerd worden. Tevens zullen in een afzonderlijk zakje vier extra exemplaren gevoegd worden. Naast standaard koppelingen, luchtslangen en enkele andere details. De draaistellen zullen uitgevoerd worden in ABS zodat de meegegoten stabilisatoren in een aangepaste kleur kunnen geschilderd worden.

De kap van de loc is in tegenstelling met wat men zou verwachten niet in één stuk gegoten. Zij is samengesteld uit meerdere afzonderlijke delen. De kop van de locomotief wordt met een kliksysteem op de zijflanken gemonteerd en kan gemakkelijk verwijderd worden. Hetzelfde geldt voor de meeste andere onderdelen. Een overzicht van alle stukken vind je trouwens op de meegeleverde Engelstalige handleiding. Alle onderdelen zijn afzonderlijk verkrijgbaar en worden vervangen in geval van schade of wanneer de loc onverwacht gebreken zou vertonen.
Het model is voorzien van een eenvoudig interieur. Door de specifieke opbouw van de stuurpost is dit nauwelijks merkbaar. De opschriften zijn zeer zuiver en correct weergegeven. De kleinste details zijn alleen met een vergrootglas leesbaar. De loc heeft zoals het hoort geen aanduiding St-Louis onder het zijnummer (voor toelating voor een deel van het Franse net), en ook de kenteken L2 (voor toelating voor HSL 2) staat niet vermeld. Op de vier zijkanten kleeft een sticker met witte achtergrond wat er op duidt dat deze loc sluitlichten heeft wanneer hij in een trekduw combinatie op het Franse net wordt ingezet. Vooraan zitten twee looproosters in messing. Deze roosters zijn voorzien van een geel randje. De opstaptreden aan de toegangsdeuren zitten op de draaistellen en hebben eveneens een gele rand. De nieuwe stroomafnemers op het dak zijn fijn uitgevoerd. Ondanks alle inspanningen heeft LS Models hiervoor zeker heel wat leergeld moeten betalen. Er zijn twee verschillende paletten gemonteerd. Eén brede voor het NMBS-net en een smallere voor de SNCF. Voor het openzetten van de pantografen moet je de beugel waarmee het pallet vastzit naar voor duwen in plaats van naar achter schuiven. De handgrepen onder de ramen op het front zijn in tegenstelling met het eerste prototype nu wel aanwezig en de verticale handgrepen zijn dunner uitgevoerd. Het model is nauwkeurig op schaal. Enkel de hoogte wijkt minimaal af van het werkelijke voorbeeld. Dit heeft te maken met de plaatsing van de panto ’s.

Rijeigenschappen
Bij de eerste presentatie van het prototype in het maartnummer van Modelspoormagazine 2006 was het onmogelijk om de loc aan een uitgebreide rijtest te onderwerpen. Dit maken we goed met enkele belastingsproeven onder verschillende rijomstandigheden. Op een testbaan met bogen van 358 mm (Roco) en rechte stukken van vier meter haalt de loc onbelast analoog (zonder decoder) een maximum omgerekende schaalsnelheid van 335 km/uur. Met een gewicht van 465 gram en een laag zwaartepunt behoudt de loc ondanks deze hoge snelheid steeds een goede baanligging. Ook in de krappe bogen, dank zij een stevig gebouwde en goed werkende kortkoppeling. Wanneer de loc uitgerust wordt met een achtpolige decoder kan de snelheid via de cv-instellingen gemakkelijk teruggebracht worden naar een realistische maximumsnelheid van 200 km/uur. De laagst gemeten kruipsnelheid met decoder is 0,560 km/uur. Tegen deze snelheid duurt rangeren een eeuwigheid.
De Mashimamotor verbruikt nauwelijks stroom. Analoog komt de loc zonder belasting in beweging bij 1,3 Volt en rijdt zonder schokken tegen een minimumsnelheid van 6 km/uur met een verbruik van 120 milliampère. Bij 6.9 Volt rijdt het model 120 km/uur (205 mA). 200 km/uur (225 mA) wordt gehaald bij 11 Volt, en bij 12 Volt (240 mA) bereikt hij een schaalsnelheid van 235 km/uur.
Met een sleep van 17 goederenwagens (68 assen) van uiteenlopende merken bedraagt de startspanning 2,0 Volt. Het verbruik ligt daarbij op 180 milliampère. Bij 7,6 Volt (265 mA) haalt de loc een snelheid van 120 km/uur. Bij 12 Volt (320 mA) wordt tegen 210 km/uur gereden. De daling van snelheid in de bogen met een straal van 358 mm is onvermijdelijk, maar beperkt. In ruime bogen ondervindt het model nauwelijks hinder. Het zelfde geldt voor het nemen van een helling van 2,5 %.
Tijdens de test hoor je de loc nauwelijks lopen: de wagens achter de loc maken meer lawaai! De stroomafname gebeurt op alle acht wielen. Hiervan zijn er twee uitgerust met een slipbandje. Voor het drierailsysteem wordt een puntcontactsleper onder één van de draaistellen geplaatst en is de loc standaard uitgerust met een decoder voor het regelen van de rijrichting.
De frontverlichting gebeurt met lampjes van 14 Volt die per twee staan opgesteld. Zij zorgen voor rechtstreekse verlichting van kleine lichtgeleiders in de koplampen. De voeding gebeurt met flexprintjes. Ook hier is de gelijkenis met de Rocotechnologie zeer groot. De kwaliteit van de frontverlichting is natuurgetrouw en oogt zoals het grote voorbeeld. Dit wil zeggen dat we geen felle lichtbundels krijgen zoals bij sommige diesels, maar realistisch warm wit licht. Het derde frontsein schijnt zwakker, maar ook dit is conform de realiteit en heeft niets te maken met de lichtgeleider die naar het derde frontsein loopt. Bij de toekomstige nieuwe modellen beloofde LS Models (onder andere de oude reeks 18) om de lampjes te vervangen door led's met een warme witte kleur. Dit is echter nooit gebeurd. Iets wat wij natuurlijk betreuren.
Afmetingen
|
Voorbeeld | 1/87 HO | Reeks 13 LSM |
---|---|---|---|
Lengte over de buffers |
19.110 mm | 219,65 mm | 219,5 mm |
Asafstand draaistellen |
3.026 mm | 34,78 mm | 34,9 mm |
Radafstand |
10.400 mm | 119,54 mm | 119,5 mm |
Diameter wielen |
1.160 mm | 13,33 mm | 13,3 mm |
Hoogte |
4.275 mm | 49,14 mm | 49,7 mm |
Breedte |
2.926 mm | 33,63 mm | 33,7 mm |
Afstand tussen de buffers |
1750 mm | 20 mm | 20,1 mm |
Hoogte buffers |
1.050 mm | 12,07 mm | 12,1 mm |
Versies
Afhankelijk van het productieproces werden eerst de reeks 1357 of 1330 geproduceerd. Tussen beide nummers zat een beperkte leveringstermijn. Daarna volgen de andere aangekondigde reeksen waaronder de 1301 die in een beperkte oplage van 2 x 50 stuks voor de Alsthom afdeling in België werd gemaakt. Dit model is op enkele details na identiek aan het serieproduct en zal voorzien zijn van de originele opschriften. Daarna volgden de oplagen met aangepaste opschriften St-Louis, L2 en Vauban. De basisuitvoering kostte € 194,25. Voor een versie met een achtpolige decoder betaalde je ongeveer € 30,00 extra. De productie van de Luxemburgse versie serie 3000 start gelijktijdig met de Belgische reeks 13. Dit model zal alleen in Luxemburg verkrijgbaar zijn en werd geproduceerd in opdracht van een Luxemburgse handelaar. Afhankelijk van het succes van de reeks 13 en de Luxemburgse tegenhanger, overwoog LS Models de productie van de Franse 36000. Deze modellen hebben immers hetzelfde onderstel waardoor in de productiekosten kan bespaard worden. De realisatie hiervan was voorzien in 2007. Deze versie van de loc is echter nooit uitgebracht en het is momenteel (eind 2012) onwaarschijnlijk dat dit ooit zal gebeuren omdat intussen de concurrentie met dit model is uitgekomen.
De volgende varianten werden intussen door LS Models uitgebracht of staan op de planning
Product omschrijving | Tijdperk | Cat | Beschikbaar | Prijs |
Reeks 13 - 1319. NMBS. Ongewijzigd dak. | V | 12004 | 01/2009 | 195,00 |
Reeks 13 - 1307. NMBS. Ongewijzigd dak. | V | 12005 | 01/2009 | 195,00 |
Reeks 13 - 1352. Ongewijzigd dak. Opschrift L2 en Saint Louis, Merelbeke. | V | 12006 | 00/2009 | 195,00 |
Reeks 13 - set met 1328 en 1360, wit, gele voorkant, Athus-Meuse, Merelbeke | V | 12007 | 09/2009 | 380,00 |
Reeks 13 - 1304. Gewijzigd dak | Vb/VI | 12008 | 07/2010 | 210,00 |
Reeks 13 - 1355. NMBS. Gewijzigd dak. | Vb/VI | 12009 | 07/2010 | 210,00 |
Reeks 13 - 1327. Met kerstdecoratie | V | 12010 | ? | ? |
Reeks 13 - 1313. Elektrificatie lijn 42. | V | 12011 | 07/2010 | 210,00 |
Reeks 13 - 1360. Rail-Acier | V | 12012 | ? | ? |
Reeks 13 - 1360. Euro 2002 | V | 12013 | ? | ? |
Reeks 13 - 1358. Tuc Rail 1ste rit LGV 2. | V | 12014 | ? | ? |
Reeks 13 - 1309. NMBS. UIC nummer. Antwerpen. | VI | 12015 | 00/2012 | 239,20 |
Reeks 13 - 1310. NMBS. UIC-nummer. Antwerpen. | V | 12016 | 00/2012 | 239,20 |
Reeks 13 - 1332. UIC-nummer. B-Logistics, zonder B Logo. | VI | 12017 | ? | ? |
Reeks 13 - 1337. UIC-nummer. B-Logistics, zonder B Logo. | VI | 12018 | ? | ? |
Reeks 13 - 1301. NMBS. Merelbeke. Geproduceerd voor het personeel van ACEC Charleroi. | V | 92001 | 00/2008 | 239,20 |
Reeks 13 - 1302. NMBS. Gewijzigde dakrand. Wapenschild Kortrijk. Merelbeke. Geproduceerd voor Van Biervliet. | V | 92002 | 00/2008 | 239,20 |
Reeks 13 - 1342, NMBS. Groene deuren en gewijzigde dakrand. Geproduceerd voor Van Biervliet. | Va | 92015 | 09/2010 | 194.40 |
Status gekend op 31 december 2014