L rijtuig GM en TSO 2011 2010 L01

Een vergelijking tussen Goover Models en Treinshop Olaerts

Het L-rijtuig wordt in België gelijktijdig door twee handelaars compleet afgewerkt aangeboden. Treinshop Olaerts had in 2010 de primeur met een set met vijf museumrijtuigen van de NMBS Holding in het huidige tijdperk VI. Goover Models bracht net voor de beurs in Nurenberg 2011 haar versie op de markt met een set met twee rijtuigen in tijdperk III. In de jaren '90 heeft Jocadis eveneens L-rijtugen in HO aangeboden. Deze waren alleen verktijgbaar als bouwset die door de koper zelf nog volledig moesten gemonteerd worden. 

Het is een luxe om als liefhebber van treinmodellen tussen twee fabrikanten te kunnen kiezen. Voor beide initiatiefnemers van het L-rijtuig is het echter een streep door de rekening omdat een deel van de potentiële verkoop door de concurrentie wordt afgesnoept. Maar zowel Treinshop Olaerts als Goover Models hadden reeds teveel in het project geïnvesteerd zodat het financieel geen zin meer had om de productie af te blazen.

L rijtuig Goover Models 2011 02 01 L02
Het B tweede klasse model van Goover Models.

L rijtuig Treinshop Olaerts 2010 10 10 L rijtuig Goover Models 2011 02 01 L03
Het AD eerste klasse model met bagageafdeling van Treinshop Olaerts.

 

De eerste set met twee rijtuigen van Goover Models is beschikbaar in tijdperk IIIa en heeft een sierlijke klasse aanduiding op de deuren zoals gebruikelijk in de jaren '50 van vorige eeuw.

Treinshop Olaerts biedt alle uitvoeringen en vormvarianten tegelijk aan. Dit AD bagagerijtuig hoort thuis in tijdperk IV en maakt deel uit van een set met drie wagens.

Wanneer we beide modellen naast elkaar plaatsen dan zien we op het eerste zicht nauwelijks verschillen. Dat zou ook niet mogen, aangezien het om hetzelfde rijtuig gaat. Beide fabrikanten hebben er dan ook als aan gedaan om een goed ogend voorbeeld op de markt te brengen. Hiervoor zijn ze beiden naar China getrokken en op zoek gegaan naar een fabrikant die in staat was om de opdracht zo precies mogelijk uit te voeren. Ze gebruiken ABS als basismateriaal voor de kast, het interieur en het onderstel. De draaistellen zijn in POM of Polyoxymethyleen. Dit is een slijtvaste kunststof die gebruikt wordt voor bewegende onderdelen zoals wielen zodat het smeren van de aspunten overbodig wordt.

L rijtuig Goover Models 2011 02 01 IMG 4641 L rijtuig Treinshop Olaerts 2010 10 10 L05   Copy

Beide fabrikanten voorzien diverse uitvoeringen van de draaistellen. Alleen Goover Models zorgt voor opschriften met waterdecal voor de aanduiding van de asafstand. Het model van Treinshop Olaerts gebuikt andere type draaistellen. Alle treden staan tegen de kast. Beide modellen zijn geschilderd in hetzelfde NMBS groen. Mogelijk verschillen op de foto hebben te maken met de opname en de bewerking van de foto achteraf.

L rijtuig GM en TSO 2011 2010 L06L rijtuig GM en TSO 2011 2010 L07

Beide rijtuigen hebben een aangepast interieur. Bij Treinshop Olaerts (boven rechts) zijn de houten banken in de tweede klasse uitgevoerd in lichtbruine gegraveerde kunststof en in het groen en rood voor de stoffen zetels in eerste klasse. Opvallend zijn de bagagerekken die bij de tweede productieserie in messing zijn uitgevoerd en die je alleen kunt zien als je het dak verwijderd. Dan zie je ook de tabletten onder de ramen en een ruimte voor het toilet. Het interieur bij Goover Models (links onder) is eerder sober.

Het ontwerpen van het Belgische L-rijtuig omvat verschillende uitdagingen voor de initiatiefnemer. Typisch is de vorm van de kast die onderaan schuin naar binnen loopt. Om dit mogelijk te maken heeft Goover Models een speciale matrijs laten ontwikkelen zodat de vorm goed wordt benadrukt. Deze vorm wordt bij het model van Treinshop Olaerts minder duidelijk weergegen.
Beide fabrikanten bieden een verschillende afwerking van de koppen. Goover Models (links) gebruikt andere buffers en de sluitlichten staan bol. Let ook de ventilatoren op het dak

L rijtuig Goover Models 2011 02 01 L04    L rijtuig Treinshop Olaerts 2010 10 10 L05

Een ander probleem zijn de kwetsbare treden aan de deuren. Treinshop Olaerts (rechts) heeft hiervoor een elegante oplossing uitgewerkt door kunststof te gebruiken die beter meegeeft, waardoor de treden minder gevaar lopen om af te breken. Bij Goover Models (rechts) zijn de helft van de acht treden tegen de draaistellen geplaatst wat handig is in krappe bogen.

L rijtuig GM en TSO 2011 2010 L08L rijtuig GM en TSO 2011 2010 L09

Treinshop Olaerts (boven)  kiest voor een lichte verwering van het dak. Het dak van Goover Models is net iets te breed en kan later ingeruild worden voor een correct exemplaar. Zij gaven bij de aankoop van de eerste sets een bon die je kon inruilen voor een verberterd interieur en een nieuw dak dat aan beide zijden door een productiefout te breed is afgewerkt. (Opmerking: Begin februari 2013 waren het nieuwe dak en het aangepaste interieur nog niet verkrijgbaar).

Zowel bij Goover Models als bij treinshop Olaerts is de onderzijde van het chassis sober uitgevoerd met meegegoten leidingen. Beide modellen zijn uitgerust met een kortkoppelmechanisme met een NEM-schacht.

Naast grote gelijkenissen zijn er enkele opvallende verschillen in de interpretatie van het reële voorbeeld.
Zo gebruikt Goover Models andere buffers die ook hoger staan dan gebruikelijk.
Ook het rijtuignummer en de aanduiding voor niet-rokers wordt naar onze mening niet in verhouding weergegeven.
Treinshop Olaerts scoort minder goed in de afwerking van de ruiten. De tampondruk is zeer verzorgd.
Beide rijtuigen hebben goede rijeigenschappen met een degelijk koppelmechanisme en NEM-schacht.
Beide fabrikanten brengen alle modellen uit die ook bestaan hebben. Bij Treinshop Olaerts kan je deze versis nu reeds kopen. Bij Goover Models worden ze systematisch aangeboden.
Wie geïnteresseerd is zal echter moeten kiezen tussen één van beide producenten. Een keuze die hoegenaamd niet eenvoudig is.
De modellen van Treinshop Olaerts zijn te koop voor omgerekend € 39,00 per model. Bij goover Models betaal je zo'n € 32,50 per model (prijzen begin 2013).

Voor meer informatie over de verkrijgbare modellen verwijzen naar de website van Treinshop Olaersts en Goover Models

 

Artikel is verschenen in Railhobby 2011