Naast Märklin en Van Biervliet kondigde NMJ tijdens de jaarlijkse Nürnbergmesse aan een eigen nieuwe versie van de Bolle Neus uit te brengen. Wie dacht dat het hier zou gaan om een Nohab uitvoering in de Belgische kleuren, heeft het bij het verkeerde eind. Speciaal voor België en Luxemburg volgt een volledig aangepaste uitvoering van de AFB-uitvoering.

AFB is de Belgische constructuer die de Bolle Neuzen voor België en Luxemburg heeft gebouwd. Zij deden dit onder licentie van General Motors, de bedenkers van het concept en de motor van deze machine. In Noorwegen, Denemarken en Hongearijë werden dezelfde locomotieven gebouwd, maar dan door de constructeur NOHAB. Het meest opvallende verschil tussen beide uitvoeringen is de plaats van de frontverlichting. Een belangrijk detail dat fabrikanten van modellen al eens durven vergeten.

NMJ NMBS 5407 in tijdperk IV (nr. 90404) uitgebrcht op 15-09-2014 voor € 205,00 

NMJ

De Noorse fabrikant van schaalmodellen is niet aan haar proefstuk toe. In 2001 heeft ze al eens een Bolle Neus uitgebracht in messing in de 'Superline' serie. Het was de 202020 van het TSP. Een duur stuk waarvan maar enkele exemplaren in NMBS-uitvoering zijn uitgebracht. In België bestond nauwelijks interesse in dit model. Niet alleen de dure prijs, maar ook de marketing om dit model aan de man te brengen, is waarschijnlijk de oorzaak van dit falen.

NMJ brengt de nieuwe variant niet uit in messing, maar in kunststof als 'Topline Models'. In deze serie worden budgetvriendelijke modellen aangeboden. Het chassis is in metaal. De kennis voor de ontwikkeling had het reeds in huis. De basistekeningen waren zo goed als klaar. Alleen de productie moest nog uitgevoerd worden. Hiervoor trok NMJ zoals velen naar China.

5404 en 5407

De eerste uitvoeringen van de 5404 en 5407 die NMJ uitbrengt hebben dubbele frontlichten en een vijfde lamp. Deze vijfde lamp is noodzakelijk voor internationeel verkeer. Later volgt een 5320 die eveneens met een vijfde lamp zal uitgerust zijn. Ook de 202020 die momenteel dienst doet als museumloc van de NMBS-patrimonium staat op het programma, maar dan zonder derde frontlicht en met enkele koplampen. Deze laatste versie zal door NMJ gebruikt worden om eveneens de Luxemburgse variant aan te bieden. Alle modellen hebben geen extra ventilator op het dak voor de koeling van de rheostatische- of weerstandsrem. Deze ventilator was alleen aanwezig op de reeks 52 of het type 202.

foto: NMJ 5404 museumloc NMBS Holding in tijdperk VI (nr. 90403) uitgebracht op 15-09-2014 voor € 205,00.

 

Het groen is juist gekozen. Het geel bij de museumloc 5404 van Antwerpen (Noord) komt naar onze mening te licht over. De gele band is met tampondruk aangebracht. NMJ had hier voor een meer dekkend en donkerder geel kunnen kiezen. De gele band onderaan is op het front niet perfect qua vorm. Dit kan beter. Het nummer op het front is in het chamois geschilderd. Op de zijkant hoort dit bij de 5404 met standplaats Antwerpen in hetzelfde geel als de banden te zijn en niet in chamois. Het vliegend wiel op het front is knap uitgevoerd maar ook hier zou het geel nog donkerder moeten zijn. Alle andere kentekens zijn eveneens in chamois. Dit is niet goed te zien op het model. Ons lijken deze opschriften eerder wit. Deze loc draagt geen fabrieksschild meer in het midden.

Ook bij de 5407 is naar onze mening het geel te licht. Deze loc heeft ooit enkele ritten gereden voor het TSP. Voor het nummer op het front vinden we een punt wat er op wijst dat de verwarmingsketel is uitgebouwd. Op deze loc zijn alle nummers in Chamois. Het nummer op de zijkant staat niet in het midden van de gele band en verto. De andere opschiften zijn eveneens in chamois op uitzondering van de standplaats. Opvallend is de fabrieksplaat in het midden 

De kap is voorzien van handgrepen in metaal. Hier heeft NMJ wel een steek laten vallen door de handgrepen van de Nohab-loc te gebruiken in plaats van de handgrepen zoals ze op een AFB-versie lopen. Deze handgrepen mogen geen knik vertonen. Wel geslaagd is het trapje onder de cabinedeur. Deze vertoont wel de typische knik zoals het hoort. Een andere fout zijn de handgrepen onder de ramen op het front. Deze handgrepen komen bij onze NMBS-variant niet voor. 

 

NMJ koos voor een MTC 21 polige interface. Eén luidspreker is standaard ingebouwd. Een tweede luidspreker kan geplaatst worden. Onder het chassis is een stevige kortkoppelingsmechaniek gemonteerd met NEM-schacht. Iets wat tegenwoordig onder alle modellen standaard aanwezig is. Aan één zijde is de short gesloten. Aan de andere kant is een opening met nem-schacht. Wie wil kan andere schorten plaatsen die worden meegeleverd.

De kosten in China zijn de laatste jaren echter gestegen. De loonkost is ruimschoots 40 % toegenomen. Voor een fabrikant die een goedkoop model wil laten produceren is dit op termijn een streep door de rekening, want deze kosten moet je eveneens doorrekenen aan de klant. Deze stijging kan je alleen maar compenseren door kwaliteit te bieden of door toegevingen te doen aan de afwerking. NMJ heeft duidelijk gekozen voor het eerste. Dit betekent dat de prijs van het model bovenaan in de doorsnee prijsklasse valt. Het basismodel zonder decoder voor tweerail gelijkstroom kost 199,00 euro. Een uitvoering in wisselstroom kost 238,00 euro. Hiervoor krijg je een middensleper en een decoder voor de rijrichting extra. Wil je geluid als extra optie, dan moet je minimum 328,66 euro op tafel leggen voor digitaal sound met een ESU v4.0. Een tweerail gelijkstroom met decoder zonder geluid is niet voorzien, maar deze decoder kan je evengoed kopen en inpluggen. In dit geval ben je immers niet verplicht om een ESU-decoder te gebruiken. 


Type 203 met nummer 203003, later type 53 met nummer 5303


Ex CFL 1602 omgebouwd naar NMBS 202020 van het TSP

De Belgische invoer voor NMJ wordt verzekerd door Scaletrading in Nederland.

 Een Deense bolle neus van NMJ (foto: onbekend). Let op de kleine verschillen met de Belgische variant.