Een opvallende verschijning in model
Het is de eerste keer dat een Belgische fabrikant zich waagt aan de realisatie van een poststel in HO. Van Biervliet koos voor de AM APT 54. Een berekend risico, want de meeste treinliefhebbers verkiezen doorgaans een reizigerstrein boven een eenvoudig ogend treinstel. Niets is echter minder waar, want intussen is de eerste reeks bijna uitverkocht. Begin volgend jaar volgt het treinstel AM 54 dat als basis dient voor deze nieuwe productie.
POST 90 - POSTE 90
Net zoals het grote voorbeeld is het model gebaseerd op het model van de AM 54. Van dit toekomstige treinstel is het chassis integraal overgenomen. Voor de kast zijn nieuwe matrijzen gemaakt.
Van Biervliet koos voor het nummer 961 met de vermelding 'Post 90' aan de ene zijde en 'POSTE 90' aan de andere kant. Dit is een speciale uitvoering zoals het treinstel gepresenteerd werd tijdens de persvoorstelling op 16 maart 1988. Eigenlijk was dit het treinstel met het nummer 963, maar speciaal voor de pers werd het nummer veranderd in 961. Na de persvoorstelling kreeg het treinstel opnieuw zijn origineel nummer toegewezen. Concreet betekent dit dat deze trein alleen van de werkplaats in Mechelen naar Schaarbeek en vervolgens naar Brussel-Zuid en terug is gereden. Meer heeft dit treinstel nooit gereden. Zelfs de testritten gebeurde nog in een andere proefschildering.
De 961 zoals hij te zien was op de persvoorstelling en zoals hij daarna als 963 heeft gereden, was het enige treinstel met op de zijkant de tekst 'POST 90' en 'POSTE 90'. Alle andere poststellen kregen alleen de korte vermelding 'POST' en 'POSTE.
Van Biervliet - Postel AM APT 54 (2)
VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 07.JPG
http://cooltrain.be/images/VBV_AM_APT_54_Poststel/VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 07.JPG
VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 08.JPG
http://cooltrain.be/images/VBV_AM_APT_54_Poststel/VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 08.JPG
VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 09.JPG
http://cooltrain.be/images/VBV_AM_APT_54_Poststel/VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 09.JPG
VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 11.JPG
http://cooltrain.be/images/VBV_AM_APT_54_Poststel/VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 11.JPG
VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 12.JPG
http://cooltrain.be/images/VBV_AM_APT_54_Poststel/VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 12.JPG
VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 14.JPG
http://cooltrain.be/images/VBV_AM_APT_54_Poststel/VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 14.JPG
VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 15.JPG
http://cooltrain.be/images/VBV_AM_APT_54_Poststel/VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 15.JPG
VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 16.JPG
http://cooltrain.be/images/VBV_AM_APT_54_Poststel/VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 16.JPG
VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 17.JPG
http://cooltrain.be/images/VBV_AM_APT_54_Poststel/VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 17.JPG
VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 05.JPG
http://cooltrain.be/images/VBV_AM_APT_54_Poststel/VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 05.JPG
VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 19.JPG
http://cooltrain.be/images/VBV_AM_APT_54_Poststel/VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 19.JPG
VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 20.JPG
http://cooltrain.be/images/VBV_AM_APT_54_Poststel/VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 20.JPG
VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 21.JPG
http://cooltrain.be/images/VBV_AM_APT_54_Poststel/VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 21.JPG
VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 24.JPG
http://cooltrain.be/images/VBV_AM_APT_54_Poststel/VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 24.JPG
VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 18.JPG
http://cooltrain.be/images/VBV_AM_APT_54_Poststel/VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 18.JPG
VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 06.JPG
http://cooltrain.be/images/VBV_AM_APT_54_Poststel/VBV (HO) NMBS Poststel AM APT 54 06.JPG
Alleen als het rood mag zijn
Rood is altijd al de kleur geweest van De Post. Het model heeft deze kleur overgenomen. Het rood is net iets donkerder dan het origineel en houdt het midden tussen het hedendaags rood van de DB en het rood dat de NMBS heeft gebruikt. Normaal zou het rood iets lichter moeten zijn. Dit minieme kleurverschil kan je alleen zien wanneer je een kleurenkaart naast het model houdt. Op een foto kan je dit niet zien.
De logo's van de Post en van de NMBS op het front en de tekst op de zijkanten zijn perfect weergegeven. De gele banden zijn goed dekkend aangebracht met een strakke scheiding met het rood.
De opschriften zijn zeer nauwkeurig en goed leesbaar uitgevoerd. Hieruit kan je afleiden dat de maximum snelheid 130 km/uur bedraagt. Leeg wegen de rijtuigen 44 en 42 ton en in elk rijtuig kon maximum 16 ton geladen worden.
In werkelijkheid vertoont de kast achteraan een vernauwing wat zich vertaalt in een verschil van slechts twee millimeters in model. Dit is met het blote oog nauwelijks merkbaar.
Enkele ventilatoren op het dak staan op een andere plaats in vergelijking met de oorspronkelijke AM 54. Dit was mogelijk omdat alleen vracht en geen reizigers vervoerd worden.
De ring rond de koplampen is mooi gedetailleerd en heeft een zilver gekleurd rand. De zwarte rubber achter de lampen is op ons voorbeeld geel geschilderd. Dit was technisch niet mogelijk in model. De verlichting gebeurt met SMD-led's en de stroomafname gebeurt op alle draaistellen. Vooraan zit een niet functionele imitatiekoppeling met daaronder een NEM-schacht. Twee beugelkoppelingen worden in een apart zakje meegeleverd. Op het dak staan twee ACEC pantografen die nauwkeurig werden nagemaakt. Rijden met de pantografen tegen de draad wordt afgeraden tenzij uw bovenleiding perfect is aangelegd.
Het model is uitstekend op schaal. Dit kan je afleiden uit de gegevens in de tabel. De lengte van elke kast is exact op schaal. Alleen voor de totale lengte moet Van Biervliet enkele millimeters toegeven. Het verschil wordt gemaakt door de koppeling. Dit is noodzakelijk om vlot door bogen en wisselstraten te kunnen rijden. Een andere oplossing is er niet.
De rijeigenschappen zijn uitstekend en vergelijkbaar met de Desiro die vorige maand het levenslicht zag. De trekkracht wordt geleverd door een kleine krachtige motor met vliegwiel die met een cardan verbonden is met één draaistel. Daarnaast zorgen twee anti slipbanden en het gewicht van het frame in metaal (320 gram) voor het gewenste rijgedrag.
Afmetingen
1/1 | 1/87 | Van Biervliet | |
Totale lengte | 45.280 | 520,5 | 524.5 |
Lengte kast | 22.272 | 256,0 | 258,5 |
Afstand tussen de draaistellen | 15.250 | 175,3 | 175,8 |
Radstand draaistel | 2.500 | 28,7 | 28,7 |
Breedte | 2990 | 34,3 | 34,3 |
Breedte rolluiken | 1600 | 18,4 | 18,4 |
Diameter wielen | 1010 | 11,6 | 11,5 |
Besluit
Van Biervliet scoort zeer hoog met de productie van het posttreinstel in HO. Slechts weinigen durven dit risico aan omdat je vooraf nooit weet of het model door de liefhebbers zal gesmaakt worden. Wij vinden het in ieder geval een opvallende verschijning die een plaats verdient op een baan in tijdperk IV (van 1988 tot 1999). Wij vinden we het een uitstekend en geslaagd model. Van Biervliet kondigt verschillende nummervarianten aan. Na de 961 komt de versie met het moderne logo van bpost. Daarna volgt een nummervariant met het nummer 966 met een gedeeltelijk zwart dak en met de vermelding POST en POSTE. Ook zal een versie uitgebracht worden met eerste de proefschildering met het nummer 963 waarbij het tweede raam op het front niet is afgedekt.
De analoge basisversie van de eerste uitvoering wordt aangeboden voor 399,00 euro (nr. 7201.01). Voor een digitale versie voor twee- of drierail Mfx met of zonder geluid betaal je extra. Alle modellen worden vooraf getest. Daarom vraagt Van Biervliet te wachten tot je een uitnodiging krijgt om je exemplaar af te halen. Ten slotte wist Kristof Van Biervliet te vertellen dat de eerste uitvoering van de AM 54 met nummer 051 mag verwacht worden tegen het voorjaar 2017.