Twee vliegen in één klap
In 2007 kondigde de treinenspeciaalzaak Van Biervliet uit Ingelmunster het model aan van de serieproductie van de reeks 60 in HO. Eén jaar later in december 2008, was het zover en kon Kristof Van Biervliet met trots het nieuwe model voorstellen. Wij hebben toen deze loc aan een kritisch blik onderworpen en een grondige test uitgevoerd. In 2010 werd ook het model van het prototype van de reeks 60 (6001 - 6006) uitgebracht.
Klein Modellbahn en Jocadis
Bijna 20 jaar geleden, in 1990 om precies te zijn, bracht het Oostenrijkse Klein Modellbahn een model van de reeks 60 en 61. Ook Jocadis heeft in 1984 zijn versie van de reeks 60 gemaakt op basis van een chassis van Lima (zie foto). Dit gebeurde in samenwerking met het Britse DJH, het latere Model Loco. (Een overzicht van deze modellen vind u op de website Traintamarre).
Roco ... ?
Op de koop toe kondigde zowel Roco als Van Biervliet in februari 2009 een versie aan van het prototype van de reeks 60 (6001 tot 6006). Deze versie wijkt af van de serieproductie van de reeks 60 door de vorm van de neus en de afstand tussen de draaistellen. Roco was als eerste klaar en bracht haar model in december 2009 naar de winkels. In 2010 volgde Van Biervliet het zijn model van het prototype reeks. Een korte bijdrage over het prototype van Van Biervliet vind je hier.
De markt lijkt dan ook verzadigd. De reeks 60 heeft bovendien niet dezelfde uitstraling als de krachtige diesel van de reeks 51 of de bolle neus. Het is dan ook verwonderlijk dat Van Biervliet met een model van de reeks 60 uitkomt. Het was vooraf reeds duidelijk dat het nieuwe model van de serieproductie van de reeks 60 een meerwaarde zou moeten hebben om nieuwe liefhebbers te overtuigen.
Het echte voorbeeld
De locomotieven van de reeksen 60 en 61 werden vanaf 1964 gebouwd in opdracht van de NMBS door Cockerill-Ougrée. De Belgische spoorwegen hadden nood aan lichte lijndiesellocomotiven die de laatste stoomlocomotieven definitief van het toneel zouden verbannen. Aanvankelijk werden zes prototypes gebouwd en aan uitvoeringe testen onderworpen. Na de ervaringen met de zes prototypes werden 85 nieuwe machines besteld in een serieproductie die werd aangeduid als type 210. Een bespreking van het voorbeeld in het grootbedrijf vind je hier.
Het model 210.019 en 6020
Voor het model heeft Van Biervliet beroep gedaan op de expertise van LS Models. De ontwikkeling van de matrijzen en de montage zijn uitgevoerd bij Modern Gala in China. Het resultaat van deze samenwerking is verbluffend. Van Biervliet heeft met dit model verwachtingen ingelost. De nieuwe reeks 60 of het oude type 210 is een schitterend model dat al zijn voorgangers overklast. Het model heeft de juiste look met een geslaagde schildering, alle details worden haarfijn weergegeven details en het model heeft uitstekende rijeigenschappen.
Van_Biervliet_reeks_60 (1) 02 VBV 210019 (VB1001) - 6020 (VB1002) 081201 IMG_4957-4963.jpg https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6124351144137281394 03 VBV 210019 (VB1001) - 6020 (VB1002) 081201 IMG_5033-5039.jpg https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6124351148630089778 04 VBV 210019 (VB1001) - 6020 (VB1002) 081201 IMG_5041-5046.jpg https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6124351281029180194 05 VBV 210019 (VB1001) - 6020 (VB1002) 081201 IMG_5055-5058.jpg https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6124351157270115122 10 VBV 210019 (VB1001) - 6020 (VB1002) 081201 IMG_4888.jpg https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6124351171784761570 06 VBV 210019 (VB1001) - 6020 (VB1002) 081201 IMG_4898.jpg https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6124351159810637282 08 VBV 210019 (VB1001) - 6020 (VB1002) 081201 IMG_4886.jpg https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6124351165250902610 11 VBV 210019 (VB1001) - 6020 (VB1002) 081201 IMG_4895.jpg https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6124351175371210514
De eerste kleurvariant is uitgevoerd in de originele groene schildering.
Van Biervliet koos voor het typenummer 210.019 in periode III en het reeksnummer 6020 in periode IV. Deze laatste heeft heel haar carrière tot 1984 haar originele livrei behouden.
Beide modellen verschillen weinig van elkaar. Bij het type 210 zijn de tractielampen naast de deur nog aanwezig. Bij de reeks 60 zijn deze afgedekt met een plaatje en vinden we sproeiers op de neus.
De gele lijnen van het type 210 is donkerder dan het geel van de reeks 60. Het geel van de 6020 komt overeen met Ral 1021 of koolzaadgeel. De middelste gele band loopt mooi rond de frontlampen. De gele verf heeft een perfecte dekking. De belijning is zeer strak uitgevoerd en nergens zie je een overlapping met het onderliggende groen.
De trapjes van de 6020 zijn geel. Dit was nog niet het geval met de 210.019. De draaistellen zijn diepgrijs. De batterijkast en de onderste band op de kast is zwart.
Het tamponwerk is van een uitstekende kwaliteit. Vaak wordt in twee lagen gedrukt en voor sommige opschriften heb je een loupe nodig om ze te kunnen lezen.
De looproosters onder de frontlampen zijn in messing. Aan één zijde van de loc zijn alle leidingen op de bufferplaat vooraf gemonteerd. Aan de andere zijde zijn verkorte imitatieleidingen geplaatst. Om correct te zijn zou je de hendels bovenaan in de juiste kleuren moeten schilderen.
In het meegeleverde setje vind je alle reserve onderdelen zodat je aan beide zijden van de loc een beugelkoppeling kunt plaatsen of de loc kunt ombouwen naar een vitrinemodel.
Chassis en de motor
De draaistellen van de reeks 60 zijn zeer nauwkeurig en natuurgetrouw nagemaakt. Hierdoor is het losmaken van de kap niet eenvoudig. Bij de meeste modellen moet je het schroefjes losmaken of moet je de kast opentrekken om het onderstel te verwijderen. Bij de reeks 60 moet je eerst de dwarse steunpunten waarmee de kast op de vering van de draaistellen rust, verwijderen. Deze steunpunten zitten met twee pinnetjes vast in de kast en steken door het draaistel. Zij kunnen met een zeer fijne schroevendraaier of gelijkaardig voorwerp voorzichtig losgemaakt worden. Voor je dit doet moet je eerst links de aansluitingskabel voor de treinschakeling losmaken die aan de kast en het chassis vastzit. Wanneer je niet over het nodige gereedschap beschikt, raden wij aan om de kap door Van Biervliet te laten demonteren. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn voor het plaatsen van een decoder. Om alles in zijn originele toestand te herstellen, heb je een fijne tang nodig waarmee je het blokje opnieuw kunt vast zetten.
Van_Biervliet_reeks_60 (2)
13 VBV 210019 (VB1001) - 6020 (VB1002) 081201 IMG_5822.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6124351190240247266
14 VBV 210019 (VB1001) - 6020 (VB1002) 081201 IMG_5004.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6124351194616461522
15 VBV 210019 (VB1001) - 6020 (VB1002) 081201 IMG_5017.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6124351199580275122
16 VBV 210019 (VB1001) - 6020 (VB1002) 081201 IMG_5013.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6124351213006228818
17 VBV 210019 (VB1001) - 6020 (VB1002) 081201 IMG_5835.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6124351216945534834
17bis VBV 210019 (VB1001) - 6020 (VB1002) 081201 IMG_5833.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6124351221023878434
12 VBV 210019 (VB1001) - 6020 (VB1002) 081201 IMG_4901.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6124351182555088018
VBV 210019 (VB1001) - 6020 (VB1002) 081201 IMG_4903.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6135623016937884130
Onder de kap vinden we de een vijfpolige Mashima motor met dubbel vliegwiel. Deze constructie met een overbrenging met cardanas heeft reeds voldoende haar diensten bewezen en staat garant voor uitzonderlijke prestaties bij analoog en digitaal rijden. Het optrekken en afremmen verlopen prima terwijl een sleep rijtuigen of goederenwagens zonder probemen door elke boog gaat.
Digitaal gaat het net iets beter. Digitale gebruikers kunnen de rijeigenschappen aanpassen via de cv-instellingen van de decoder.
Boven de motor zit een printplaat die door ESU is ontwikkeld. Op deze printplaat zit een klassieke 21-polige interface (geen PluX). Gebruikers van het drierail systeem (zoals Märklin) krijgen standaard een LokPilot die geschikt is voor het Motorola- en mfx-protocol. Deze decoder zorgt bij analoog rijden voor het wisselen van de rijrichting. In het model voor tweerail zit geen decoder. Wie maximaal gebruik wil maken van de aanwezige digitale functies is (voorlopig) aangewezen op een voorgeprogrammeerde LokPilot die voor dit model aanvankelijk alleen bij Van Biervliet te koop was. Hiermee ben je niet alleen verzekerd van wisselende witte en rode frontverlichting met warm-witte en rode led's, maar kun je eveneens de knipperende noodverlichting bedienen, de rode sluitlichten aan- en uitzetten of de cabineverlichting activeren.
Het model wordt standaard uitgerust met een rechthoekige 20 x 40 mm luidspreker die verborgen zit in de batterijkast onder de loc. Deze luidspreker is verbonden met de printplaat. Het plaatsen van een geluidsdecoder blijft daarmee beperkt tot het inpluggen van een 21 polige decoder. Voor het geluid van de reeks 60 zijn speciale geluidsopnamen gemaakt die door ESU omgezet zijn in een aangepaste LokSound. Deze decoder is alleen te koop bij Van Biervliet.
Varianten
Van Biervliet voorziet verschillende kleur- en nummervarianten. Deze zullen in de tijd gespreid aangeboden worden. Zie ook in de tabel voor de reeds geleverde en aangekondigde varianten. Elke versie is beschikbaar voor het twee- en drierail (Märklin) en voor tweerail optioneel verkrijgbaar met of zonder decoder. Mits bijbetalen kan je een uitvoering met LokSound verkrijgen.
Na de eerste levering volgde in 2010 de groengele uitvoering met de nummers 6010 (Hasselt) en 6053X (St-Ghislain). De X duidt hier op de beperkte inzetbaarheid van de loc voor het slepen van lichte goederentreinen. Daarna volgt de gele kleurvariant met gele neus als 6072 (Ronet) en de 6101 (Merelbeke)
Later volgen de museumversies van het TSP (6077 en 6106) en de NMBS (6041). Tevens wordt onderzocht over er voldoende interesse bestaat voor de versie van de Carrière de Wallers in Noord Frankrijk en de Italiaanse variant in gele uitvoering. Voor een aantal toekomstige modellen wordt een nieuwe kast ontworpen zonder plaatje van de tractielampen, een aangepast luik op het front en gewijzigde vulopeningen.
Modellen van de Reeks 60 (6007 - 6115) uitgebracht door Van Biervliet
Nr. |
Tp |
Prijs |
datum |
|
Reeks 60/61 (ex type 210) 210.019 groen/geel depot Schaarbeek |
VB-1001 |
III |
169.00 |
12/2008 |
Reeks 60/61 (ex type 210) 6020 groen/geel depot St Ghislain |
VB-1002 |
IV |
169.00 |
12/2008 |
Reeks 60/61 (ex type 210) 6010 groen/geel depot Hasselt |
VB-1003 |
IV |
169.00 |
04/2009 |
Reeks 60/61 (ex type 210) 6053X groen/geel depot St Ghislain |
VB-1004 |
IV |
169.00 |
04/2009 |
Reeks 60/61 (ex type 210) 6072 geel/groen depot Ronet |
VB-1005 |
IV |
169.00 |
04/2009 |
Reeks 60/61 (ex type 210) 6101 geel/groen depot Merelbeke |
VB-1006 |
IV |
169.00 |
04/2009 |
Reeks 60/61 (ex type 210) 6015 groen/geel, schildering jaren '70, Merelbeke |
VB-1008 |
IV |
179.00 |
03/2010 |
Reeks 60/61 (ex type 210) 6115 groen/geel depot Merelbeke |
VB-1008 |
IV |
179.00 |
00/2010 |
Reeks 60/61 (ex type 210) 6047 geel/groen depot Kinkempois |
VB-1009 |
IV |
179.00 |
03/2010 |
Reeks 60/61 (ex type 210) 6041 museumloc |
VB-1010 |
IV |
199,00 |
07/2013 |
Reeks 60/61 (ex type 210) Loc 6102, oude schildering |
VB-1011 |
IV |
189,00 |
? |
Reeks 60/61 (ex type 210) Loc 6077, TSP/PFT loc, depot Hasselt. |
VB-1012 |
IV |
199,00 |
07/2013 |
Reeks 60/61 (ex type 210) Loc 6106, TSP/PFT loc, depot Monceau. Ep IV |
VB-1013 |
IV |
199,00 |
? |
Reeks 60 prototype (ex type 210) Loc 6005 blauwe schildering 5 lampen Depot Merelbeke |
VB-2001 |
IV |
179.00 |
08/2010 |
Reeks 60 prototype (ex type 210) Loc 6003 groene schildering 5 lampen Depot Saint-Ghislain |
VB-2002 |
IV |
179.00 |
12/2011 |
Reeks 60 prototype (ex type 210) Loc 6004 gele schildering 5 lampen Depot Saint-Ghislain |
VB-2003 |
IV |
189.00 |
00/2011 |
Reeks 60 prototype (ex type 210) 210.001 groene schildering 2 lampen Special schildering ‘La Pleureuse’ |
VB-2004 |
IV |
189.00 |
12/2011 |
Reeks type 210.114 1° schildering, depot Merelbeke |
VB-1006 |
IV |
179.00 |
? |
type 210.214 groen/geel depot Kinkempois |
VB-1007 |
III |
179.00 |
03/2010 |
Van_Biervliet_reeks_60 (3)
IMG_8446-47.JPG
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6135622560459234194
IMG_8448.JPG
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6135622557229374626
VBV 6047 geelgroen (VB1009) 091215 P1060516.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6135622572507761778
VBV 6053X en (1004) 090601 IMG_8025-8026.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6135622581671820018
VBV 6101 en (1006) 090601 IMG_8023-8024.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6135622583131375170
VBV 6115 (VB1008) 091215 P1060531.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6135622593971595666
VBV HO B 6106 tpIV (VB-1013) 01-08-2014 199,00 IMG_8148-49.JPG
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6135622609904315554
IMG_8444-45.JPG
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6135622556982969586
pic1800.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6124351266905456642
pic2800.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6124351270664502818
pic3100.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6124351281319834194
pic1600.jpg
https://picasaweb.google.com/105285067602491302007/Van_Biervliet_reeks_60#6124351263550694306
Besluit
De reeks 60 en 61 in model van treinspeciaalzaak Van Biervliet is een nieuwe aanwinst voor liefhebbers van Belgische materiaal. Het is een compleet nieuw model dat beantwoordt aan alle verwachtingen van de hedendaagse modelbouwer waarbij zowel digitale functies als analoge eigenschappen aan bod komen. Het model getuigt van een perfectie die nog moeilijk kan verbeterd worden.
Afmetingen
Voorbeeld | 1:87 | Van Biervliet | |
Lengte tussen de buffers | 17.150 mm | 197,13 mm | 197,5 mm |
Breedte kast | 2.905 | 32,13 | 32,1 |
Hoogte | 4.252,5 | 48,9 | 49,1 |
Asafstand draaistellen | 2.800 | 32,18 | 32,2 |
Radafstand draaistellen | 9.300 | 106,89 | 106,9 |
Wieldiameter | 1.010 | 11,6 | 11,6 |