Tijdens Modelspoor Expo in Mechelen in 2012 kondigde Van Biervliet de Belgische goederenwagen Tads aan. Deze wagen wordt gebruikt  voor het vervoer van ondermeer kalk en dolomiet. Voor zover wij weten is het de eerste keer dat Van Biervliet een Belgisch model uitbrengt dat nog niet eerder verkrijgbaar was bij een ander merk.

Dit initiatief kunnen we alleen aanmoedigen. De productie was aanvankelijk voorzien voor 2013, maar is intussen uitgesteld naar 2014. Op basis van dit model zal later eveneens een Nederlandse variant geproduceerd worden. De modellen zijn intussen verkrijgbaar bij Van Biervliet en niet bij B-Models zoals aanvankelijk was aangekondigd. Dit betekent dat je voor de aanschaf naar Ingelmunster moet gaan, of één van de talrijke beurzen moet bezoeken waar Van Biervliet een stand heeft. Een andere mogelijkheid is altijd om deze wagen te laten opsturen via de post.

Van Biervliet zal de komende jaren verschillende versies van deze goederenwagen uitbrengen. Als eerste is het de beurt aan de bruine uitvoering met het logo van B-Cargo als type 1004D0.

Als volgende model wordt de groene versie verwacht eveneens met het opschrift van B-Cargo. Daarna volgen de bruine uitvoeringen zoals ze in dienst zijn gekomen zonder logo en de hedendaagse versies zoals ze in dienst zijn bij Xpedys.

Van de Tads bestaan twee varianten die aanvankelijk aangeduid werden als type 1004D0 en 1004D1. Onderling verschillen ze nauwelijks van elkaar. De 1004D0 werd gebouwd in 1976 en is ongeveer 0,5 meter korter dan de 1004D1 uit 1983. Hierdoor is het volume beperkter. Tevens is de borstwering van de 1004D0 licht verschillend dan bij de latere uitvoeringen. Andere uiterlijke verschillen zijn amper merkbaar.

Het model van Van Biervliet is een zeer goede kopie van de werkelijkheid. Alle aspecten worden zo getrouw mogelijk weergegeven. De wagen is exact op schaal gemaakt volgens de tekeningen van de 1004D1. Vreemd genoeg is het model van Van Biervliet voorzien van opschriften van de 1004D0 en niet D1. Waarom weten we niet. Waarschijnlijk berust dit op een misverstand bij het vooronderzoek en het opmaken van het dossier.

Het gewicht ligt hoger dan we meestal van HO-modellen gewoon zijn. Als we het model op de weegschaal leggen tellen we 170 gram. Het extra gewicht wordt verzorgd door blokjes in metaal die onder in de trechters van de tremelwagen zijn gelegd. Het extra gewicht zorgt voor een betere baanligging, waardoor het risico op ontsporingen merkbaar verminderd wordt.

Voor het bewegen van de draaistellen heeft Van Biervliet de trapjes meer naar buiten gezet. Dit is een aanvaardbaar compromis en valt nauwelijks op. Rond de vier trekhaken op de zijkant is een messingdraad gespannen. Deze mag je verwijderen omdat deze bescherming in België niet aanwezig is. Bij sommige gelijkaardige buitenlandse wagens is dit wel het geval. Ook de stang die de verbinding maakt tussen de loskleppen en de hendels moet tegen de hendels geschoven worden. Nu hangt ze zomaar in het midden. Waarschijnlijk hebben de werksters aan de montageband slechte instructies gekregen. Met een beetje secondenlijm kan je dit probleem voorkomen.

Alle opschriften zijn goed leesbaar en goed aangebracht. De bruine kleur komt levensecht over. We vinden het wel jammer dat Van Biervliet gekozen heeft voor de opschriften van de 1004D0 in plaats van de 1004D1. 

De Tads van Van Biervliet is een geslaagd model dat te koop is voor 149,00 euro voor drie stuks en wordt verpakt in een stevige doos. Je kunt de set krijgen met wielen voor drierail (Märklin) en tweerail (gelijkstroom).

De eerste levering is bestemd voor diegenen die deze wagens vooraf besteld en gereserveerd hebben tegen een goedkopere intekenprijs (VB-83001). Daarna volgen in 2015 de eerste groene set voor de late beslissers die 149,9  zullen moeten betalen. Ook deze productie is reeds vooraf volledig uitverkocht (VB-83002). Het is dus wachten op de rerun in het bruin (VB-83003) en in het groen (VB-83004) met andere nummers.

Ongetwijfeld zullen later nog nieuwe series volgen. Hopelijk houdt Van Biervliet rekening met de opmerkingen. Intussen is de wagen verkozen tot model van het jaar 2014 door de lezers van Modelspoormagazine.

Tekening van de Tremelwagen zelflosser Tads type 1004D0.