Het eerste 'Budget-Line' model reeks 62 van Van Biervliet

Vorig jaar in mei 2013 verraste Van Biervliet de treinliefhebbers met een nieuw model van de reeks 62 in HO. Tot dan had alleen Roco dit model in haar programma. Op de koop toe werd het model aangekondigd als goedkoop budget model. We zijn dan ook benieuwd wat dit betekent, want met een verkoopprijs van 129,00 kan je niet echt over een goedkoop model spreken. Met deze prijs behoort de nieuwe reeks 62 tot de middenklasse wat prijs betreft. We zijn dan ook benieuwd hoe Van Biervliet er in slaagt om het model tegen deze prijs aan te bieden.

Goedkoop

Tot nader order is goedkoop produceren momenteel alleen mogelijk in China. Andere landen staan klaar om de fakkel over te nemen, maar echte signalen dat dit werkelijk ook gebeurd hebben we nog niet opgevangen. Alhoewel, er zijn reeds verschillende merken die China de rug hebben toegekeerd en terug naar Europa zijn getrokken of van plan zijn dit te doen. Denken we maar aan Roco en Fleischmann, maar ook aan Märklin en Artitec. Ook LS Models zoekt in Europa naar complementaire mogelijkheden.

 

'Low-Budget' of 'Budget-Line'


Bij de ontwikkeling van een model moeten verschillende fasen doorlopen worden. Elke fase kost geld en heeft een impact op de uiteindelijke kostprijs van een model. Besparen betekent dan ook inboeten op de kwaliteit.

Verschillende merken slagen erin om regelmatig een goedkoop model aan te bieden. Piko is hierin een echte prijsbreker die bewust een lage prijs voor de consument nastreeft. Andere merken gaan eerst de markt afromen om daarna vaak hetzelfde model tegen een lagere prijs aan te bieden. Zowel Märklin als Roco durven deze praktijk wel eens toe te passen. Wie kan wachten en goed uitkijkt kan hier geregeld een koopje doen.

Het ontwikkelen van een nieuw model begint op de tekentafel. Het tekenwerk wordt veelal uitbesteed aan een tekenbureau. Liefst aan een bureau met ervaring. Ervaring kost wel geld, maar levert aan de andere kant ook winst op wanneer je deze ervaring maximaal kunt benutten. De 3D tekeningen vormen de basis voor de matrijzen. Matrijzen maken met vonkerosie kost geld, veel geld. Door het aantal matrijzen te beperken kan je veel besparen. Bijvoorbeeld door meegegoten leidingen te voorzien, of door het aantal losse onderdelen te beperken. Het spuitgietwerk van de onderdelen in kunststof en van het chassis in (metaal) zamac is relatief goedkoop. Daarnaast moet je ook denken aan een motor, de tandwielen, stroomafnemers, de assen en wielen en de elektronica. Van een nieuw model worden meerdere prototypes gemaakt. Dit verloopt in verschillende fasen. Wanneer geen verbeteringen meer nodig zijn, kan men starten met de eigenlijke productie en de montage. Bij de montage spelen de gewenste schildering en bedrukking een belangrijke rol. Ook hier kan de prijs variëren afhankelijk van de graad van detaillering en de kwaliteit van de prints.

Van Biervliet noemt zijn model geen 'low-budget' model, maar wel een 'Budget-Line' model. Met deze serie wil van Biervliet niet concurreren met andere merken zoals Piko. Van Biervliet wil wenst een model aan te bieden dat goedkoper is. De prijs van een Budget-Line model zou in deze visie ongeveer 35% lager liggen. De reeks 62 wordt aangeboden voor 129,00 euro. In vergelijking betaal je voor de reeks 23 van Van Biervliet 199,00 euro. Ook voor de G2000 (NMBS reeks 57) die van hetzelfde productiehuis komt, moet je voor het basismodel 199,00 euro neerleggen. Intussen is de prijs van de laatste nieuwe varianten verhoogd met 10 euro waardoor je voor een basismodel in tweerail zonder decoder momenteel 139,00 euro betaalt.

 

En ... Roco ?

Wie de reeks 62 van Van Biervliet gaat beoordelen, maakt natuurlijk een vergelijking met bestaande modellen op basis van een aantal criteria zoals het uitzicht, de schildering, de rijeigenschppen, de prijs, ... Sommige beoordelingscriteria komen bij de eerste beoordeling zelden aan bod. Zij kunnen later wel doorslaggevend om twijfelaars over de streep te trekken zoals: de afwerking, details, extra's, schaalverhoudingen, correcte weergave, het gebruikte materiaal, ... enz.

De meest voor de hand liggende vergelijking wordt gemaakt met het bestaande model van Roco. De reeks 62 van Roco werd in 1988 voor het eerst aangeboden. In de loop van hetzelfde jaar en de jaren daarop werden uiteenlopende kleur- en nummervarianten verkocht. Ze gingen bijna letterlijk als zoete broodjes over de toog. Het concept van de 62 van Roco is in de loop van de jaren zo goed als ongewijzigd gebleven. Binnenin werd een nieuwe printplaat voorzien met decoderinterface. In 2005 bracht Roco voor Nederland een ACTS variant uit met een derde frontlamp. In 2006 werden de lichtgeleiders nog aangepast, maar de machnist is in al die jaren steeds aan de verkeerde kant in de stuurcabine blijven staan. Ondanks deze kleine gebreken is de reeks 62 van Roco een topper gebleven met zeer goede rijeigeschappen. De kostprijs varieerde wel eens van 169,00 euro voor de gele 6242 van Infrabel in 2009 en voor de Nederlandse variant van Locon in 2012. Van Biervliet moet het bijgevolg minstens even goed doen om de liefhebbers met zijn model van de reeks 62 te overtuigen.

Hieronder tonen we enkele Roco-modellen die de voorbije jaren zijn uitgebracht.

 


Eerste indrukken

De eerste indrukken van een nieuw model zijn belangrijk. Dit bepaalt al voor 50 % de kans op slagen. Wat dit betreft zijn we zeer positief. De 62 van Van Biervliet zit verpakt in een zeer stevige gele doos. Tijdens het transport kan met deze verpakking nauwelijks iets verkeerd lopen.

Van Biervliet is in mei 2013 gestart met de uitgave van de gele 6225 TBL2 zoals hij in dienst is (was) in Kinkempois. De 6225 werd samen met de 6227, 6224 en 6313 in treinschakeling gebruikt voor het (weg)slepen van HS Treinen vanaf 2002. Zij werden speciaal voor dit werk omgebouwd en uitgerust met een speciale koppeling. De loc kan bijgevolg ingezet worden in tijdperk V en VI. Eind 2013 werden TBL2 locomotieven buiten dienst gesteld. Voor de 6224 TBL2 was dit reeds in 2008 het geval.

De TBL2 locomotieven hebben een derde frontlamp en een grote B en een extra rooster op de zijkant. De ruitenwissers staan boven het raam. Begin 2014 kwam de 6313 TBL2 met evens Kinkempois aks standplaats. De reeks van Kinkempois wordt vervolledigd met de 6227 die uitsluitend verkrijgbaar is met bonuspunten op basis van uw aankopen bij Van Bervliet.

Enkele maanden na de introductie van de 6225 volgde het model van de 6206 (07/2013). Dit model heeft geen derde frontlamp en staan de ruitenwissers onder de voorruit gemonteerd. Deze loc heeft Monceau als stelplaats.

 

In november 2013 werd de 6244 in het origineel groen en met grote cijfers aangeboden. Het model heeft de uitstraling van een echte 62. De gele kleur komt goed over. Dit is duidelijk geen plastiekgeel. Ook het trapje onder de deur is geel. In werkelijkheid zijn deze trapjes vaak zwart met een geel horizontaal streepje.

Het groen is prima en strak aangebracht. Op het eerste zicht zien we nergens zichtbare overlappingen van de verf tussen geel en groen. Op het dak zien we een dubbele ventilatierooster in messing met daaronder de wieken van een ventilator. De trapjes met de handgreep over het front zijn in kunststof en kunnen gemakkelijk verbogen worden bij het inpakken van het model in de doos. Dit moet je zeker controleren wanneer je een model aankoopt. De bedrukking van het nummer en de andere details zien er goed uit. Alles is goed leesbaar, zeker voor een Budget-model. Alle handgrepen zijn los gemonteerd en niet in de kunststof meegegoten. De handgrepen aan de deur en in het midden zijn heel realistisch weergegeven.

Extra onderdelen

Het model van de reeks 62 is compleet. Alles zit erop en eraan. Je moet als koper geen onderdelen monteren. Alle zit bovendien stevig vast. Je mag het model gerust in handen nemen zonder het risico te lopen dat de onderdelen er zullen afvallen of breken. In de doos zit een beugelkoppeling die je in de NEM-schacht kunt schuiven. De loc heeft aan één zijde voorgemonteerde leidingen en een immitatie schroefkoppeling. Dit zien we ook bij andere modellen van Van Biervliet zoals de reeks 60 en 23. Wil je aan beide zijden een beugelkoppeling, dan moet je de slangen en schroefkoppeling verwijderen met een tangetje.

Rijeigenschappen

Het model rijdt prima. Analoog zien we geen schokkend rijgedrag en de loc wiebelt niet. Langzaam rijden is geen probleem. Een sleep rijtuigen of goederenwagens trekken gaat zonder moeite. De motor zit centraal. Het merk is onbekend. Waarschijnlijk zijn ze van Japanse makelij. Op de as zit een dubbel vliegwiel en een cardan naar beide draaistellen. De kwaliteit van de tandwielen kunnen we niet beoordelen. Er zit op deze tandwielen niet meer of minder speling dan op andere modellen. Een duurtest zou moeten uitwijzen of deze tandwielen bestand zijn tegen de tijd en hoge belasting.

De analoge versie voor tweerail (gelijkstroom) is de goedkoopste. De versie voor drierail is uitsluitend te koop met decoder omdat je hiermee de rijrichting schakelt. De drierail versie heeft daarnaast ook sleper voor de puntcontacten op de zogenoemde middenrail. De versie voor drierail hebben we niet zien rijden.

Elektronica

Het model is te koop met of zonder 21-polige decoder voor tweerail (gelijkstroom). Voor drierail Märklinrijders wordt styandaard een mfx M4 ESU decoder geplaatst. Een geluidsdecoder is eveneens een optie. Hiervoor heeft Van Biervliet het geluid van de echte 62 opgenomen en laten installeren op een LokSound M4 v4 van ESU. Deze geluidsdecoder is alleen bij Van Biervliet te koop. Opvallend is dat je geen luidspreker meer moet kopen en plaatsen. Hiervoor heeft Van Biervliet gezorgd. Onderaan in de batterijkast zit een luidspreker van 8 ohm die geschikt is voor de laatste versie van ESU 4.0. Wil je toch een andere geluidsdecoder, controleer dan vooraf of je misschien ook de luidspreker moet vervangen.

De ingebouwde printplaat zorgt in de eerste plaats voor de frontverlichting met moderne warmwitte SMD ledjes en rode leds. Hiervoor zit vooraan op het onderstel een klein printplaatje met de ledjes. De verlichting doet het prima zonder dat licht door de kap schijnt of overlapping is tussen rood en wit licht. Met een decoder kan je zelf de rijeigenschappen instellen en kan je de verlichting afstellen naar eigen wens. Hiervoor moet je wel een programmeertool hebben waarmee je de cv waarden kunt aanpassen. Normaal moet je niets doen. De ESU LokPilot decoders die Van Biervliet plaatst zijn vooraf geprogrammeerd en geoptimaliseerd. Bovendien kan je met deze decoder ook de cabineverlichting aan- en uitschakelen. Wie zelf een eigen decoder plaatst moet uiteraard de cv-waarden aanpassen.

Kleur- en nummervarianten

Van Biervliet gaat in de toekomst alle mogelijke kleur en nummervarianten van de reeks 62 en 63 uitbrengen. Dit gebeurt steeds in een eenmalige en beperkte oplage. Zorg dus dat je tijdig uw versie reserveert. Bij de nieuwe producties gaat Van Biervliet rekening houden met de specifieke details van elk model. Nu al staat vast dat ook de nieuwe uitvoering van Infrabel in blauwe kleuren in twee nummers komt. Het model kan ook bij ander handelaars gekocht worden. Zij moeten hiervoor eerst een bestelling plaatsen bij Van Biervliet. Beschouw dit als een service van je verkoper, want veel winst maakt hij hier niet op tenzij hij grote oplagen van het model zou bestellen en dus extra krting kan krijgen. Uw lievelingsverkoper fungeert in dit geval alleen als doorgeefluik.

Uitgebrachte modellen

Nummer Nr. Periode Prijs Datum
 6225 TLB2 geel VB-9101 V/VI 129,00 05/2013
 6227 TBL2 geel Kinkempois VB-9102 V/VI 129,00 05/2013
 6206 Geel Monceau VB-9103 V/VI 129,00 07/2013
 6244 groen VB-9104 V/VI 129,00 11/2013
 6313 TLB2 geel Kinkempois VB-9105 V/VI 139,00 01/2014
 6253 Infrabel Blauw VB-9106 VI 139,00 04/2014
 6283 Infrabel Blauw VB-9107 VI 139,00 04/2014
 6322 groen+ 3 Gklm i.s.m.
 Modelspoormagazine
? IV 159,00 10/2014

Besluit

Van Biervliet is geslaagd in de test. Hij biedt een kwalitatief hoogstaand model tegen een relatief goedkope prijs die gerust kan concurreren met het gelijkaardige model van Roco. Bovendien kondigt Van Biervliet verschillende varianten aan waarvoor aan de kap regelmatig moet aangepast worden. 

Nieuwe Budget-Line modellen ?

Het is de bedoeling dat in de toekomst nieuwe modellen zouden volgen die eveneens als 'Budget-Line' -model worden aangeboden. Momenteel is Van Biervliet gestart met de voorbereiding van een nieuw model voor 2014. Dit wordt een AFB-locomotief of de zogenoemde Bolle Neus reeksen 52, 53 en 54. Dit model werd bekend gemaakt tijdens de Nurenberg Speelgoedbeurs begin februari 2014. Een derde model is in voorbereiding voor 2015. Dit wordt de reeks 59 waarvan het eerste model exclusief voor Modelspoormagazine wordt gemaakt.