Artikelindex

Het einde van de M2-rijtuigen

1986

Eind 1986 waren nog 615 M2-rijtuigen in dienst. Op dat ogenblik hadden ze reeds een loopbaan van 26 à 28 jaar achter de rug. Het zou nog tot de zomer van 1996 duren voor de eerste M2-rijtuigen uit dienst werden genomen. Een groot aantal vertoonden reeds ernstige ouderdomsverschijnselen.

1995

Naarmate de nieuwe I11-rijtuigen (vanaf 1995) en de AM96 treinstellen(vanaf 1996)  in dienst kwamen, werden geleidelijk de M2-rijtuigen afgesteld. Op een aantal lijnen werden M2-rijtuigen vervangen door M4-rijtuigen die op hun beurt vervangen werden door I11-rijtuigen. Dit proces werd nog extra versneld toen de eerste M6 dubbeldeksrijtuigen (vanaf 2002) in gebruik werden genomen. Op dat moment was er sprake om de hele vloot M2-rijtuigen ineens uit dienst te nemen.

2002

Op 15 december 2002 waren nog steeds een honderdtal rijtuigen in gebruik. 12 complete stammen met in het totaal 64 rijtuigen, werden nog dagelijks ingezet. Zij zouden in de loop van 2003 geleidelijk vervangen worden. Vier factoren speelden een belangrijke rol bij het vervangen van de M2's :

  1. De laatste door diesels gesleepte reizigerstreinen werden vervangen door de motorwagens van de reeks 41 (vanaf 2000)
  2. 18 K4-rijtuigen worden progressief terug in dienst genomen na het beëindigen van de huurovereenkomst met de Nederlandse Spoorwegen (definitief uit dienst in 2004)
  3. Een aantal stammen met M2-rijtuigen werden vervangen door elektrische treinstellen.
  4. Andere rijtuigen kwamen beschikbaar (ondermeer Breaks) door de levering van nieuwe M6-dubbeldeksrijtuigen.

Enkele M2-stammen werden op Antwerpen Schijnpoort achter de hand gehouden voor het vervangen van de reeks 41 op de lijn Antwerpen - Mol die toen nog met talrijke kinderziekten te kampen hadden. Uiteindelijk heeft de motorwagen van de reeks 41 alle M2 rijtuigen op de niet geëlektrificeerde lijnen vervangen. Op de geëlektrificeerde lijnen kregen we hoofdzakelijk M4- en M6-rijtuigen in de plaats.

2003-2012

Uiteindelijk heeft het nog tot 14 juni 2003 geduurd voor de rijtuigen definitief uit de reguliere dienst werden teruggetrokken. Daarna was het de bedoeling om nog een 50-tal rijtuigen beschikbaar te houden voor speciale gecharterde treinen.

Eind 2003 telde het reservebestand nog slechts 30 rijtuigen.

Uiteindelijk werd ook hun lot beslecht en werden 25 rijtuigen op 31 december 2004 geschrapt.

Vijf rijtuigen kregen nog even uitstel van executie. Zij bleven in dienst tot 1 mei 2005 en werden op 2 april 2005 nog gebruikt voor een speciale rit voor het TSP naar Terneuzen.

Twee rijtuigen werden op 5 april een laatste keer gebruikt in een lijndienst met de meettrein van B-Telecom.

Vanaf dan werden nog twee rijtuigen gebruikt in de dienstrit tussen Mons en de Centrale Werkplaats van Cuesmes op werkdagen. Eén rijtuig sneuvelde op 11 januari 2007. Op 14 maart 2010 was het laatste rijtuig nog steeds in dienst. Dit rijtuig werd uiteindelijk op 21 december 2012 geschrapt. Het betreft rijtuig 00501 (nr 42.329) van WMS (Wagon Maintenance Service).