Handgrepen
De handgrepen worden normaal gezien met klinknagels vastgezet. Om deze handgrepen zo goed mogelijk na te maken, heb ik
eerst geëxperimenteerd met het platslagen van een koperdraad. Hierin werd een gaatje geboord op beide uiteinden waarin later
een klinknagel komt. Het platslagen lukt aardig en het boren van een gaatje en het plooien van de draad vallen goed mee.
Een aantal exemplaren heb ik naar de prullenmand verwezen. Maar de geslaagde handgrepen worden gemonteerd.
Bij een tweede methode boor ik gewoon de gaatjes in het model en plooi ik hierdoor de koperdraad. Daarna boor ik een tweede
gaatje naast het gaatje van de koperdraad. In dit gaatje komt dan een klinknagel. Het verschil tussen beide methodes is
nauwelijks merkbaar. Tenzij je het uitvergroot zoals op de foto's. De tweede oplossing lijkt me de beste, alhoewel ik op sommige
plaatsen de eerste methode heb behouden.
De klinknagels komen van http://www.modellbauhandel-fiedler.de/zubehoer.html. Je vindt ze in twee diameters. 0,7 en 0,9 mm
op de kop gemeten.
Traanplaat
Vooraan op de loc is op de voetplaat voor de keteldeur een traanplaat geplaatst. Deze traanplaat in messing had ik ooit ergens gekocht en heeft slechts een dikte van 0,3 mm. Dus net nog plooibaar. Met een houder van een hobbymes (X-Acto) heb ik de rondig aangebracht. De traanplaat werd vastgelijmd met secondenlijm. Op de treden naast de cabinedeur werd eveneens traanplaat voorzien. Eigenlijk had ik hier beter het trapje verwijderd en een nieuwe gemaakt met de traanplaat.
Schoorsteen
De schoorsteen heeft een typisch kapje zoals je die alleen op Belgische stomers vindt. Hiervoor werd een restje messing gebruikt. Later wordt de kap met een klinknagel in schaal 1 aan beide zijden vastgezet. Ook de ketelbanden die eerder werden weggevijld zullen met een stripje dunne messing opnieuw aangebracht worden.
Details
Tot slot is het de beurt aan enkele kleine details, zoals het ontwerpen en aanbrengen van de rem en de luchtslangen, het maken van een typische Belgische stoomlamp, de verlichting in de cabine, vullen van de kolenbak met echte kolen, de aankleding van de besturing in het machinistenhuis, enz.